اقتصاد کلان

کدام ارز بیشترین سهم را در پرداخت‌های جهانی دارد؟

آخرین داده‌های جمع‌آوری‌شده از تراکنش‌ها توسط سرویس مالی جهانی سوئیفت نشان می‌دهد که یوان چین به چهارمین ارز فعال برای پرداخت‌های جهانی در ماه نوامبر ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بیزنس، بر اساس گزارش منتشر شده در این هفته، رنمینبی در ۴.۶۱ درصد از معاملات استفاده شد که از رقم ۳.۶۰ درصد ماه اکتبر صعود کرد و از سهم ین ژاپن پیشی گرفت که ارزش آن از ۳.۹۱ درصد به ۳.۴۱ درصد کاهش یافته است.

به‌طور کلی، ارزش پرداخت‌های رنمینبی نسبت به ماه اکتبر ۳۴.۸۷ درصد افزایش یافته است و از نظر سالانه، سهم جهانی یوان از ماه نوامبر ۲۰۲۲، زمانی که ۲.۳۷ درصد از پرداخت‌ها را تشکیل می‌داد، تقریبا دو برابر شده است.

در همین حال، سهم سایر ارزهای برتر جهان در طول ماه نزول کرد و دلار آمریکا از ۴۷.۲۵ درصد در ماه اکتبر به ۴۷.۰۸ درصد، سهم یورو از ۲۳.۳۶ درصد به ۲۲.۹۵ درصد و پوند انگلیس از ۷.۳۳ درصد به ۷.۱۵ درصد کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان‌دهنده روند دور شدن چین از دلار همچنین تلاش‌های پکن برای ترویج استفاده از پول ملی خود است.

اقتصاددانان خاطرنشان کردند که چین در تجارت با روسیه، خاورمیانه و آمریکای جنوبی برای پرداخت به ارزهای غیر از دلار روی آورده است.

اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی دای ایچی لایف توکیو، تورو نیشیهاما گفت: «به نظر می‌رسد که سایر کشورهای نوظهور نیز از یوان برای واردات نفت خام روسیه استفاده می‌کنند».

اولگ دریپااسکا، تاجر روسی گفت که تحریم‌های غرب علیه مسکو باعث افزایش ارزش پول چین شده است. به گفته وی، حجم پرداخت‌های تجاری فرامرزی به رنمینبی فقط طی چهار سال از پرداخت‌های یورو بیشتر خواهد شد.

از زمان اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۲۲، روسیه و شرکای تجاری آن در میان کشورهای در حال توسعه برای کاهش استفاده از سیستم مالی غرب تلاش و جایگزینی دلار و یورو با ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری از جمله یوان، روپیه هند و درهم امارات را تشدید کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا