امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نگاه دولتمردان باید به موضوع روستا و توسعه روستایی تغییر کند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: نگاه دولتمردان باید به موضوع روستا و توسعه روستایی تغییر کند چون محل تولید است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست خبری ششمین جشنواره روستایی و عشایر آسمان هشتم برگزار شد.

سید امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: توجه به روستا در مقاطع مختلف با عملکرد متفاوت همواره مطرح بوده است. ابتدا انقلاب رسیدگی به روستاها نکته کلیدی فعالیت‌ها بود.

وی افزود: اهمیت به تکمیل زیرساخت‌ها توجه به توسعه این بخش را در رأس قرار داد. مدنی با بیان اینکه امروز ایران در توجه به روستاها و اتفاقات رقم خورده جز ۲۰ کشور اول جهان است، ادامه داد: اختصاص امکاناتی مانند آب، برق و گاز رسانی، ایجاد راه‌های روستایی و… از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای توسعه روستایی محقق شد. به عنوان نمونه ایران در گازرسانی رتبه نخست را در جهان دارد.

مدنی اظهار کرد: با وجود امکانات فراهم شده نسبت جمعیت روستایی و شهری به نفع شهر است.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: در برخی مقاطع بی توجهی به این زیست بوم عملاً روستا را سربار شهر تلقی می‌کردند. در دوره‌ای که توسعه کشور کلید واژه دولت بود و رشد درآمد ناخالص ملی اهمیت یافت توسعه مبتنی بر تحمیل فشار مضاعف و حتی از بین رفتن روستا و روستاها بود.

این مقام دولتی در ادامه سخنان خود به رویکرد دولت سیزدهم نسبت به روستاها و عشایر اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید بر اصالت روستا داشته و نگاه جامعی شکل گرفته است.

مدنی یادآور شد: تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی در روستاها انجام شد اما همچنان مشکل مهاجرت روستاییان حل نشده است. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جمعیت کشور ریشه روستا دارد، عنوان کرد: توجه به اشتغال در روستاها و راه اندازی شهرک‌های صنعتی کارهای زیادی انجام شده اما پرسش این است که آیا با وجود این پیشرفت‌ها چالش‌های این زیست بوم حل شده است؟ به نظر می‌رسد مساله در حال حاضر اقتصادی نبوده و فرهنگی است.

مدنی ادامه داد: پیش از انقلاب ۶۰ درصد جمعیت کشور مربوط به روستا بود اما امروز در برگشت افراد به این محیط با پدیده خوش نشینی مواجه هستیم که افراد برای دوری از هیاهو شهری در مقطعی کوتاه به دل روستاها پناه می‌برند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پایان گفت: نگاه دولتمردان باید به موضوع روستا و توسعه روستایی تغییر کند چون روستا محل تولید است نه فقط تأمین کننده امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی است بلکه به لحاظ فرهنگی تأمین کننده امنیت ملی بوده و این بخش اهمیت بسیاری دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا