انرژی

نخستین قرارداد نفتی ۵ ساله قطر امضا شد

قطر در نخستین قرارداد نفتی ۵ ساله خود، توافق کرد برای شرکت شل در سنگاپور، سالانه ۱۸ میلیون بشکه نفت فراهم کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت «قطر انرژی» اعلام کرد با شرکت «شل اینترنشنال ایسترن تردینگ» برای تامین سالانه ۱۸ میلیون بشکه از هر کدام از گریدهای نفتی قطر لَند و قطر مارین، توافق کرده و این قرارداد از ژانویه اجرایی می‌شود.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش رویترز، سعد الکعبی، مدیرعامل شرکت «قطر انرژی» در بیانیه ای اعلام کرد: ما خوشحالیم که اولین قرارداد پنج ساله فروش نفت خام خود را امضا می‌کنیم. این توافق روابط «قطر انرژی» با شل را بیشتر تقویت می‌کند.

دو ماه قبل، شرکت شل برای خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، یک قرارداد ۲۷ ساله با شرکت «قطر انرژی» امضا کرد. شرکت «قطر انرژی» اعلام کرد تحت دو قرارداد، از سال ۲۰۲۶ به مدت ۲۷ سال، سالانه ۳.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی به پایانه واردات «گیت» روتردام هلند تحویل خواهد داد.

شرکت شل در سال میلادی گذشته، سهمی از پروژه‌های توسعه تولید ال‌ان‌جی قطر را خریداری کرده است. این ابرشرکت انرژی که در انگلیس مستقر است، ۶.۲۵ درصد سهم در  «نورت فیلد ایست» و ۹.۳۷۵ درصد سهم پروژه «نورت فیلد ساوت» دارد.

قطر در اکتبر، پروژه توسعه «نورت فیلد ایست» را آغاز کرد که بزرگ‌ترین پروژه ال‌ان‌جی جهان است و ظرفیت صادرات این کشور کوچک خلیج ‌فارس را تا سال ۲۰۲۷، به میزان ۴۸ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد. الکعبی در ژوئیه امسال، گفت: ۴۰ درصد از کل ال‌ان‌جی جدید که تا سال ۲۰۲۹ به بازار می‌آید، از «قطر انرژی» خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا