بورسبورس اوراق

افزایش ۸ درصدی تولید پتروشیمی در ۸ ماهه سال جاری

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از افزایش ۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در هشت‌ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت، بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین بخوانید
نشست پ

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایران(سنا)، احمد مهدوی ابهری در نشست خبری، با اشاره به سهم ۳۰ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و این صنعت نقش برجسته‌ای در رشد ناخالص داخلی کشور دارد.

وی با بیان این که در حال‌حاضر صنعت پتروشیمی بالغ بر ۶ میلیون دلار صنایع پایین دستی را تغذیه می‌کند، گفت: این صنعت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره به سازمان خدمات کشاورزی با قیمت بسیار پایین عرضه می‌کند.

مهدی ابهری با اشاره به این که نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد ملی بسیار برجسته بوده و این صنعت می‌تواند مانع از خام فروشی شود، افزود: این صنعت سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشته که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق و مابقی به بحث توسعه طرح‌ها و ابزارها اختصاص داده شد.

وی گفت: در ۸ ماهه امسال، ۱۹ میلیارد و ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفت که در مجموع حدود ۸ درصد افزایش تولید در صنعت پتروشیمی داشتیم و در صادرات نیز به نسبت سال گذشته در یک خط مستقیم در حال حرکتیم.

مهدوی ابهری با بیان این که در این مدت بالغ بر ۶۶۰ هزار تن محصول به بورس کالا اختصاص داده شد، تصریح کرد: اکنون در بورس کالا به جز دو محصول مابقی قیمت‌ها تعدیل شده و شاهد کاهش رانت هستیم.

دلایل ناترازی گاز

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با تاکید بر این که پتروشیمی لکوموتیو حرکت اقتصاد کشور است، افزود: ناترازی‌های گاز به سبب نبود سرمایه‌گذاری مناسب و مصرف بهینه است.

مهدوی ابهری با اشاره به این که زمان اعطای مجوز برای زمان سرمایه‌گذاری از سوی وزارت نفت طولانی‌ بوده، گفت: مبلغ پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار است.

وی بیان کرد: استراتژی کشور مبتنی بر صادرات بوده و در برنامه هفتم در بند (ث) ماده ۴۸ به مواد خام و نیمه خام اشاره شده که باید معافیت صادراتی آن لغو شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا