انرژی

۷۰۰ میلیون دلار عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطع گاز/ پیشنهاد خرید گاز صرفه‌جویی شده

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: امسال نیز مانند سال گذشته پیشنهاد خرید گاز صرفه‌جویی شده در بخش خانگی را اعلام کردیم که اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد.

احمد مهدوی ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: سال گذشته نیز چنین طرحی را مطرح کردیم اما اجرایی نشد و امسال نیز مجدد پیشنهاد اجرای این طرح را ارائه کرده‌ایم، لازم است جلساتی در این رابطه برگزار و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که در چهار ماه آذر، دی، بهمن و اسفند هر مقدار که مشترکان خانگی و یا واحدهای صنعتی صرفه‌جویی داشته باشند ما می‌توانیم گازی که دولت به قیمت ۱۲۰ تومان می‌دهد را حدود ۴۰۰۰ تومان خریداری کنیم که برای اطمینان مردم زیرساخت‌ این راهکار را با بانک‌ها فراهم می‌کنیم، گفت: راهکارهای صرفه‌جویی را نیز ارائه داده‌ایم که در صورت اجرایی شدن آن‌ها صنعت پتروشیمی با مشکل مواجه نمی‌شود.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با این روش در صورت صرفه‌جویی ۳ درصدی مشترکان خانگی در اوج مصرف، به‌طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی محقق خواهد شد و تولید صنعت پتروشیمی در زمستان قطع نمی‌شود.

مهدوی ابهری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین به‌منظور تأمین خوراک گازی مجتمع‌ها ورود پیدا کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در میادین در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است، برای نمونه، کنسرسیومی از دو هلدینگ پتروشیمی از یک‌ سال‌ونیم گذشته برای توسعه دو میدان تشکیل شده و حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسعه این دو میدان است که پس از توسعه کامل تا روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب می‌توان گاز استحصال کرد.

وی با اشاره به عدم الانفع قطع گاز برای صنعت تروشیمی، گفت: سال گذشته عدم الانفع صنعت پتروشیمی حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود که برای امسال نمی‌توان از الان پاسخی داد چراکه این مساله بستگی به میزان سرمای هوا دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا