اقتصاد کلان

گزارشی از دیدار جامعه ورزش با رییس سازمان برنامه و بودجه

تعدادی از قهرمانان و روسای فدراسیون‌ها در جلسه‌ای با دکتر داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس‌جمهور به بیان مشکلات جامعه ورزش پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، باران‌چشمه، رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به عنوان نخستین سخنران در نشست جامعه ورزش با رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: امروز ورزش بی‌تردید یکی از تاثیرگذارترین مقوله‌های فرهنگی است و همین درجه اهمیت است که هر زمان جامعه ورزش درخواست دیدار با رهبر انقلاب داشته‌اند در اسرع وقت مورد پذیرش واقع شده است.

همچنین بخوانید

او در ادامه با اشاره به بودجه ورزش کشور این نکته را مورد توجه قرارداد که از ابتدا سبد مالی ورزش اندک دیده شده است و با همین بودجه اندک پهلوانان ورزشکاران تمام هستی را در میدان رقابت می‌گذارند و پرچم منقش به نام الله را به اهتزار درمی‌آورند.

رییس فدراسیون زورخانه‌ای و ورزش پهلوانی با اشاره به رقم ۲۷ صدم درصد تخصیصی به ورزش آن را هم ناکافی دانست و تاکید کرد: باتوجه به پیش رو بودن بازی‌های المپیک، امیدواریم این حمایت‌ها در اختیار فدراسیون‌ها قرار بگیرد.

علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی نیز در این نشست گفت: فرهنگ و ورزش دو بخشی است که از اقتصاد نمی‌توان آن را جدا کرد و رابطه مستقیمی باهم دارد. برای کسب موفقیت باید هزینه کرد. کشور چین در سال ۲۰۰۸ وقتی قهرمان المپیک شد همان سال در چند رویداد دیگر نیز عنوان قهرمانی را به دست آورد و این نشان دهنده اثرات سرمایه‌گذاری در ورزش است.

او ادامه داد: در بحث ماده ۸۸ اگر بتوانیم یکسری اختیارات به فدراسیون‌ها بدهیم می‌توانیم قهرمان‌سازی کنیم و باید اماکن در اختیار هیات‌ها قرار بگیرد.

در ادامه سجاد انوشیروانی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری اظهار کرد: ورزش مقوله‌ای نیست که به آن و مشکلات‌اش پرداخته نشود و ساده از کنار آن بگذریم. نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت کشور درگیر ورزش هستند و یک چهارم این جمعیت در ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند ولی به لحاظ زیرساختی هنوز مشکلاتی داریم که باید رفع شود.

هم‌چنین هادی ساعی، رییس فدراسیون تکواندو در نشست جامعه ورزش با رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: چانه ورزش از سال‌های گذشته بسیار کوچک‌ گرفته شده و هرچقدر هم به این رقم افزوده می‌شود، به عدد و رقم واقعی نمی‌رسد. هم‌اکنون چهره‌های بزرگ ورزشی سکاندار هدایت رشته‌های ورزشی شده‌اند، بنابراین توقع از آن‌ها برای افتخار آفرینی بالا است. هرجا بانوان ما با حجاب اسلامی و با حفظ ارزش‌ها حضور داشتند و توانستند کسب مدال کنند، در رده‌بندی‌ها، جایگاه ایران ارتقا پیدا کرده است.

رییس فدراسیون تکواندو در ادامه حمایت از مربیان داخلی که باعث کسب مدال‌های خوش رنگ برای کشورمان شده است را مورد توجه قرار داد.

مهسا جاور، ملی‌پوش تیم قایقرانی نیز در این نشست گفت: ورزشکاران زن کشور در تمامی رشته‌های ورزشی در رقابت‌های برون مرزی با تمام وجود تلاش می‌کنند. تداوم افتخارآفرینی بانوان منوط به تامین تجهیزات ورزشی و حضور در تورنمنت‌های بین المللی است و برای دست‌یابی به این مهم نیازمند تامین و تخصیص بودجه متناسب هستیم. تعدادی از ورزشکاران نیازمند کسب سهمیه المپیک هستند که باید در مسابقات مختلف شرکت کنند تا جواز حضور در المپیک ۲۰۲۴ را کسب کنند و باید حمایت لازم را داشته باشیم که به موفقیت برسیم.

هم‌چنین سجاد گنج‌زاده، ملی‌پوش تیم کاراته اظهار کرد: جوایزی که پس از قهرمانی به ورزشکاران تعلق می‌گیرد، نمی‌تواند تمامی دغدغه ورزشکاران را رفع کند. حقوق، مسکن، شغل و جوایز پرداختی مهم‌ترین دغدغه ورزشکاران است که امیدوارم این مسأله مورد توجه قرار بگیرد.

علیرضا پاکدل، رییس فدراسیون هندبال نیز تصریح کرد: چکیده ورزش کشور در این جلسه حضور دارند و ممنونیم از وقتی که گذاشته شد. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای داشتن ایران قوی نیاز به ورزش قوی داریم. ورزش قوی نیز مستلزم یکسری مقوله‌ها است که بتواند ما را کمک کند و این‌که در بحث بودجه‌ای مشکلی نداشته باشیم. ورزشکاران ما در بحث مسکن و اشتغال مشکل دارند و با توجه به این‌که المپیک پاریس در راه است باید تدارک لازم را برای موفقیت در بازی‌ها فراهم کنیم.

در ادامه مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال با بیان این‌که همه کشورهای دنیا روی ورزش سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام می‌دهند، افزود: امروز بسیاری از صفحات روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی توسط فوتبال پر می‌شود و این نشان از اهمیت این رشته در جهان است. یکی از مشکلات امروز ما در رشته فوتبال بحث صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها است که از سوی AFC مکلف شده‌ایم برای همه باشگاه‌ها مجوز داشته باشیم که متاسفانه بعضی از باشگاه‌های ما با مشکل مواجه هستند. 

او ادامه داد: تجهیز ورزشگاه آزادی نیز یکی دیگر از درخواست‌های ما است که باید جدی گرفته شود، چراکه برای کشور این ورزشگاه حائز اهمیت است. 

در ادامه این جلسه، علیرضا سهرابیان، رییس فدراسیون قایقرانی خاطرنشان کرد: ارتش پنهان هر کشور ورزشکاران آن کشور هستند و همیشه ورزش نماد قدرت برای هر کشور بوده است. ورزشکاران ما به نمایندگی از مردم ایران برای پرچم کشور در رویدادهای مهم می‌جنگند و باید اهمیت این موضوع را بدانیم و به ورزشکاران بها دهیم. پرداخت مالیات مشکل جدی فدراسیون‌ها است و باعث شده بخش بزرگی از بودجه فدراسیون‌ها بابت پرداخت مالیات لحاظ شود که امیدوارم این مشکل حل شود.

وحید مرادی، سرپرست فدراسیون والیبال نیز در نشست جامعه ورزش با رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ورزش هنوز نتوانسته به اندازه نیازهایش بودجه دریافت کند. درحال حاضر کشورهای دنیا بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را روی مقوله ورزش انجام می‌دهند چون با ورزش است که پرچم کشورها در رویدادهای بزرگ به اهتزاز درخواهد آمد و دیده می‌شوند. ورزشکاران ما نباید دغدغه مسکن و اشتغال داشته باشند و باید با آرامش خیال فعالیت خود را ادامه دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا