بین الملل

رشد ارزهای ملی به جای دلار در تجارت جهانی

صندوق بین المللی پول اعلام کرد گرایش جهانی به سمت استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت طی سال گذشته رشد پیدا کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سهم دلار آمریکا از حدود ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

دلار همچنان به‌عنوان ارز ذخیره پیشرو در جهان است و یورو در رتبه دوم قرار دارد و سهم آن به ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است. نسبت ین ژاپن از ذخایر جهانی از ۵.۳ درصد در دوره سه ماهه قبل به ۵.۵ درصد صعود کرده است و یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند.

در همین حال، بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده سوئیفت، سهم یوان از پرداخت‌های بین‌المللی در ماه نوامبر به بالاترین حد خود رسید و رنمینبی چهارمین ارز پرکاربرد در سراسر جهان شد. وام‌دهی برون مرزی یوان نیز افزایش یافته است، در حالی که بانک خلق چین بیش از ۳۰ سوآپ ارزی دوجانبه با بانک‌های مرکزی خارجی ازجمله عربستان سعودی و آرژانتین دارد.

به گفته سوئیفت، سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان‌دهنده روند دور شدن چین از دلار همچنین تلاش پکن برای ترویج استفاده از رنمینبی است.

گرایش جهانی به سمت استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت طی سال گذشته و پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که باعث قطع روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن شد، شروع به افزایش کرد.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) هشدار داده است که تجارت رو به رشد روسیه با یوان چین به‌عنوان پاسخی به تحریم‌های غرب می‌تواند به‌طور بالقوه قدرت دلار آمریکا را کاهش دهد.

اقتصاددانان همچنین نشان داده‌اند که محدودیت‌های تجاری غرب منجر به افزایش استفاده از یوان چین به قیمت دلار آمریکا در سطح جهانی شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا