انرژی

اداره میدان نفتی بزرگ عراق به چینی‌ها سپرده شد

شرکت انرژی بزرگ آمریکایی اکسون موبیل، رسما از میدان نفتی قرنه غربی ۱ در جنوب عراق خارج شد و فعالیت‌های آن را به شرکت پتروچاینا سپرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مقامات نفتی ارشد عراقی روز دوشنبه با مدیران شرکت‌های اکسون موبیل، پتروچاینا و نفت بصره در میدان نفتی قرنه غربی ۱ برای مراسم رسمی خروج اکسون موبیل از این میدان و انتقال فعالیت‌ها به پتروچاینا به عنوان پیمانکار اصلی، دیدار کردند.

همچنین بخوانید

بصیم محمد، معاون وزیر نفت عراق در امور بالادستی، در مصاحبه با رویترز در این میدان نفتی گفت: ما امروز برای خداحافظی با اکسون موبیل و برای تبریک به پتروچاینا که پیمانکار اصلی شده است، در اینجا حاضر شدیم.

پس از خروج اکسون موبیل، پتروچاینا بزرگترین سهم را در این میدان در اختیار دارد.

عراق سال گذشته، یک توافق فروش برای خرید ۲۲.۷ درصد سهم اکسون موبیل در میدان نفتی قرنه غربی ۱ توسط شرکت دولتی نفت بصره را امضا کرد و همزمان، شرکت دولتی پرتامینای اندونزی هم ۱۰ درصد سهم اکسون را خرید و سهمش را به ۲۰ درصد افزایش داد.

به گفته معاون وزیر نفت عراق، توافق نهایی اخیرا میان وزارت نفت عراق و اکسون حاصل شد که به نفع هر دو طرف بود. میدان نفتی قرنه غربی ۱ در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

این میدان، یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان است که ذخایر قابل برداشت آن، بیش از ۲۰ میلیارد بشکه برآورد شده است. مدیر شرکت نفت بصره اعلام کرده که عراق و پتروچاینا، قصد دارند تولید این میدان را تا پایان سال ۲۰۲۴، به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات شرکت نفت بصره اعلام کردند پس از خروج از میدان نفتی قرنه غربی ۱، اکسون موبیل دیگر در بخش انرژی عراق حضور نخواهد داشت. با این حال، معاون وزیر نفت عراق گفت: دولت مایل است از اکسون موبیل برای ایفای نقش در توسعه پروژه‌های انرژی آینده دعوت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا