امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیستمی‌سازی ثبت‌سفارش از رانت، تبعیض و فساد جلوگیری می‌کند

انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمی مورد تأیید اتاق بازرگانی ایران در حوزه برنج با صدور بیانیه‌ای به موضوعات مطرح شده در خصوص سیستمی سازی ثبت سفارش برنج واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمی مورد تأیید اتاق بازرگانی ایران در حوزه برنج با صدور بیانیه‌ای به موضوعات مطرح شده در خصوص سیستمی سازی ثبت سفارش برنج واکنش نشان داد.

متن بیانیه صادر شده از سوی انجمن واردکنندگان برنج ایران به این شرح است؛

بسمه تعالی

ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر پیرو مطرح شدن برخی موضوعات غیر کارشناسی از جانب محافل غیر رسمی در خصوص پروسه سیستمی سازی ثبت سفارش و واردات برنج لازم است مواضع رسمی انجمن واردکنندگان در این زمینه تبیین شود.

انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمی مورد تأیید اتاق بازرگانی ایران در حوزه برنج با تعامل وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای پروسه سیستمی سازی ثبت سفارش با برگزاری نشست‌های متعدد از بانیان و حامیان این موضوع بوده و در این زمینه همکاری لازم را با وزارت متبوع و دستگاه‌های مرتبط داشته است، چرا که سیستمی سازی را گامی مهم و اثرگذار در مسیر جلوگیری از بروز رانت، تبعیض و فساد در واردات برنج دانسته و همچنان با جدیت از آن حمایت می‌کند.

بر همین اساس در خردادماه سال جاری همایش آموزشی شناسه کالا، تجارت داخلی و سیستمی سازی سامانه ثبت سفارش، توسط انجمن واردکنندگان برنج ایران و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو با حضور اکثر شرکت‌های عضو انجمن در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اخیراً یک تشکل تازه تأسیس غیر مرتبط با حوزه بازرگانی اظهارات و ادعاهای نادرستی در خصوص مواضع و نقش انجمن واردکنندگان در این موضوع مطرح کرده که قابل پیگیری در محاکم قضائی به نظر می‌رسد، با این وجود ذکر این نکته الزامی است که انجمن واردکنندگان در جایگاه صنفی تخصصی خود و در نقش ارائه مشاوره راهگشا و مؤثر در روند اجرای سیستمی سازی و اختصاص سهمیه ثبت سفارش، خواستار اجرای مفاد تفاهم‌نامه بهمن ماه سال ١۴٠١ منعقد شده با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است.

طبق بند ٩ این تفاهم‌نامه مقرر شد تعیین سهمیه شرکت‌های واردکننده بر اساس سهم بازار دو سال گذشته که مرتبط با سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ و در زمان استفاده از ارز نیمایی بوده صورت پذیرد چرا که متأسفانه در زمان دولت گذشته با تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی شاهد مشکلات متعدد و اختصاص سهمیه‌های رانتی و غیر اصولی در حوزه واردات کالاهای مختلف بودیم و این مسئله همواره مورد اعتراض شرکت‌های واردکننده قرار داشته است.

به همین دلیل اکثریت اعضای انجمن واردکنندگان برنج نیز با محاسبه میانگین ۵ سال گذشته سهم بازار شرکت‌ها به دلیل اتفاقاتی که در گذشته شاهد بودیم موافق نیستند.
این در حالی است که طبق آمار رسمی گمرکات ایران در سال ١۴٠١ بیش از ٧٠ درصد واردات بخش خصوصی در حوزه برنج توسط اعضای انجمن واردکنندگان انجام شده و آسیب شناسی همچنین رفع نواقص سیستمی سازی بدون توجه به نظرات و دیدگاه‌های اکثریت فعالان صنفی حوزه واردات برنج مقدور نخواهد بود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که انجمن واردکنندگان برنج ایران از بدو تأسیس در سال ١٣٩٢ همواره خود را ملزم به اجرا و تبعیت از قوانین، ضوابط و مقررات دانسته و فقط در مسیر تأمین امنیت غذایی و تنظیم بازار برنج کشور در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول گام بر می‌دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا