اقتصاد کلان

رسمیت بخشیدن به پدیده رمزارزها اجتناب‌ناپذیر است

مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی گفت: اگر به صورت فعالانه پدیده رمزارزها و رمزدارایی‌ها را به رسمیت بشناسیم و برای آن قاعده‌گذاری کنیم امکان استفاده از فرصت‌های آن فراهم می‌شود، ولی اگر به موقع وارد عمل نشویم، تهدیدهای بالقوه آن به مرور زمان تشدید می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سامان قاسمی در نشست «سیاستگذاری رمزارزها و رمزدارایی‌ها و جایگاه آن در نظام ارزی کشور» اظهار کرد: چند سالی است که پدیده جدید کریپوکارنسی ظاهر شده ولی در قوانین و مقررات ما هنوز به اینها پرداخته نشده است. اگر این پدیده را به عنوان دارایی بپذیریم باید به یک نوع برای آن قانون گذاری کنیم و اگر به عنوان وسیله مبادله بپذیریم موضوع متفاوت است.

همچنین بخوانید

وی افزود: امروز شاید بیش از ۳۰۰ پلتفرم مبادله برای رمز ارز داریم که هنوز رسمیت پیدا نکرده‌اند. اینکه بگوییم قانونی نیستند صحیح نیست ولی هنوز رسمی نیستند و هیچ نهادی متولی ساماندهی آن‌ها نیست. اگر این دارایی‌ها به عنوان دارایی‌های رسمی شناخته شوند، امکاناتی مثل وضع مالیات یا قوانین کنترلی برای آن قابل وضع خواهد بود.

مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور  اقتصادی تاکید کرد: من معتقدم در حال حاضر کشور ما پذیرای این حوزه به عنوان رمزارز و وسیله مبادله نیست و فعلا تنها می‌توانیم به بحث رمزدارایی‌ها و رسمیت یافتن آن از سوی دولت بپردازیم. هرچند به نظر من حرکت به این سمت اجتناب ناپذیر است و مردم به این سمت حرکت خواهند کرد.

به گفته قاسمی، در صورتی که پلتفرم‌های داخلی برای این حوزه فراهم نشود، فعالین این حوزه از طریق پلتفرم‌های خارجی به استفاده از آن خواهند پرداخت. اینکه مردم به سراغ پلتفرم‌های خارجی بروند امر مطلوبی نیست و می‌تواند مصداق فرار سرمایه باشد.  اگر با یک پدیده جدید به موقع مواجه نمیشویم و به مرور تهدیدهای آن بیشتر میشود. اما چون اجتناب ناپذیر است باید در این خصوص حکمرانی کشور به جمعبندی برسد. اگر قاعده گذاری کنیم نیاز مردم در یک فضای امن مدیریت شده پاسخ داده میشود ولی اگر این کار را نکنیم فرصت ها را از دست میدهیم و فقط تهدیدها باقی می‌ماند.

وی با اشاره به پویا بودن حوزه رمزارزها، گفت: چندسال پیش وقتی درخصوص بلاک‌چین صحبت میشد از غیر قابل شناسایی بودن مطرح میشد، اما امروز در رمزارزها اینطور نیست و قابلیت شناسایی وجود دارد. بنابراین در چند سال اخیر این حوزه به دلیل پویایی بالا با تغییرات زیادی مواجه شده است و بسیاری از تهدیدها در این حوزه از بین رفته است. به طور خاص این بازار به دلیل اینکه قیمت‌ها در آن متاثر از قیمت‌های جهانی است، حتی اگر حجم عظیمی از سرمایه مردم ایران به آن وارد شود، برخلاف دیگر بازارها قابلیت افزایش شدید قیمت را ندارد و در واقع این بازار یک سوپاپ اطمینان و یک فرصت است.

مدیر گروه بازارهای مالی پژوهشکده امور اقتصادی تصریح کرد: ما در کشور با مشکلات زیادی در حوزه تامین مالی مواجهیم و توسعه این حوزه میتواند مفید واقع شود. در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و به کمترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده است. من فکر نمیکنم هیچ دولت یا حاکمیتی مخالف توسعه ابزارهای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و تولیدی باشد و در این زمینه نیز رمزارزها یک فرصت هستند.

بنابراین گزارش، نشست «سیاستگذاری رمزارزها و رمزدارایی‌ها و جایگاه آن در نظام ارزی کشور» ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه با میزبانی «پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد» برگزار شد. این نشست، پنجمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» برگزار شد. در پنجمین نشست از این همایش فرصت‌ها و تهدیدهای مواجهه با پدیده رمزارزها و رمزدارایی‌ها برای اقتصاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا