امور زیربناییتعاون و اشتغال

حدود یک‌سوم متقاضیان کار دارای مهارت هستند

مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ضرورت توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال پایدار خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، امید ملک، مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ضرورت توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال پایدار خبر داد و گفت: بر اساس آمار و اطلاعات ثبت‌شده در سامانه جست‌وجوی شغل، ۴۹ درصد کارجویان ثبت‌شده دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند و ۵۱ درصد متقاضیان کار نیز فاقد تحصیلات دانشگاهی می‌باشند.

وی افزود: همچنین در این میان، ۶۲ درصد کارجویانی که اقدام به ثبت درخواست‌های شغلی در سامانه کرده‌اند فاقد مهارت بوده و حدود یک‌سوم متقاضیان کار دارای مهارت هستند.

ملک با بیان این‌که ایجاد تطبیق میان آموزش‌های آکادمیک و مهارتی با نیاز بازار کار نیازمند طراحی سازوکار لازم برای تقویت ارتباط بین نظام اطلاعات بازار کار، نظام اطلاعات آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، نظام اطلاعات صلاحیت حرفه‌ای و نظام طبقه‌بندی مشاغل است، گفت: تحقق این امر مستلزم همکاری و هماهنگی نهادهای متولی امر آموزش و مهارت در سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۷۰ دانشگاه در سطح کشور، اقدام به راه‌اندازی مرکز کاریابی و هدایت شغلی کرده‌اند که اتصال آن مراکز به این سامانه می‌تواند به توسعه هم‌افزایی آنان در تحقق مأموریت‌های محوله در خصوص ارائه خدمات اشتغال به دانشجویان و دانش‌آموختگان کمک شایانی کند.

مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار خاطرنشان کرد: تحلیل گزارش‌های قابل احصا از این سامانه در خصوص کمبود و مازاد مهارت‌های مورد نیاز فرصت‌های شغلی می‌تواند به فهم تفاوت‌های جغرافیایی، نیاز صنایع و مشاغل و … کمک شایانی کند و با ایجاد نظام عادلانه اشتغال و فراهم کردن زمینه برابر به فرصت‌های شغلی و مهارتی منجر شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا