انرژی

تولید نفت اوپک بالاتر رفت

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در دسامبر با افزایش تولید عراق، آنگولا و نیجریه که تولید کمتر عربستان سعودی و اعضای دیگر این گروه را جبران کرد، افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، نظرسنجی ماهانه رویترز که بر مبنای اطلاعات کشتیرانی، تولید و صادرات نفت بود، نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دسامبر، ۲۷.۸۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت. تولید اوپک در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۲۲، بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داشت.

همچنین بخوانید

این افزایش در آستانه اجرای توافق جدید کاهش تولید اوپک پلاس در سال ۲۰۲۴ و خروج آنگولا از عضویت اوپک روی داد که تولید و سهم بازار این گروه را در ژانویه کمتر خواهد کرد. سهم اوپک پیش‌تر هم به دلیل محدودیت داوطلبانه عرضه و ترک این گروه توسط چند کشور، کاهش یافته بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، در دسامبر، بزرگترین افزایش تولید به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز مربوط به عراق و آنگولا بود که هر دو کشور، صادراتشان را افزایش دادند. نیجریه هم نفت بیشتری را به خارج صادر کرد.

دو منبع آگاه در این نظرسنجی، افزایش تولید آنگولا را موقتی دانستند و پیش بینی کردند که این روند احتمالا در ژانویه ادامه پیدا نخواهد کرد اما همچنان بخش قابل توجهی از تولید عراق، به دلیل متوقف ماندن صادرات نفت از شمال این کشور، محدود مانده است.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، تولید عربستان سعودی به زیر ۹ میلیون بشکه در روز رسید زیرا این کشور همچنان کاهش تولید یکجانیه یک میلیون بشکه در روز خود را برای حمایت از بازار، حفظ کرد.

تولید ایران در مقایسه با نوامبر که به بالاترین رکورد پنج سال اخیر صعود کرده بود، اندکی کاهش یافت. ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، در سال ۲۰۲۳، بزرگترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک داشت.

تولید اوپک همچنان حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح هدف گذاری شده است زیرا آنگولا و نیجریه، فاقد ظرفیت برای تولید مطابق با سهمیه تعیین شده هستند.

خروج آنگولا از اوپک و سهمیه تولید جدید برای نیجریه در سال ۲۰۲۴، احتمالا تولید اوپک را به سطح هدف گذاری شده، نزدیک‌تر خواهد کرد.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا