امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تدوین طرح کاشت یک میلیارد درخت

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی بر تدوین پیش‌نویس مصوبه‌ای برای مشارکت بخش دولتی و خصوصی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، کاظم خاوازی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز دوشنبه در نشست طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که به طور هفتگی در محل وزارتخانه برگزار می‌شود، از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خواست به سرعت پیش‌نویس مصوبه‌ای را برای مشارکت تمام دستگاه‌ها، بخش خصوصی و صنایع در طرح کاشت یک میلیارد درخت آماده کند تا به صورت ضرب‌العجل وارد صحن دولت شود.

وی افزود: در صحن دولت، مباحث قانونی و تکالیف دستگاه‌ها، بخش خصوصی و صنایع کشور برای مشارکت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مطرح خواهد شد.

خاوازی طرح کاشت یک میلیارد درخت را یک طرح ملی و تکلیف دولتی و شرعی خواند و گفت: در مصوبه این طرح باید مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی لحاظ شود و همه احساس کنند در اجرای آن نقش دارند.

وی در همین حال خواست تکالیف مندرج در این مصوبه معقول باشد و اظهار داشت: به طور قطع وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها برای اجرای این طرح متفاوتند.

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با بیان این که می‌خواهیم با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، ردپای کربن در کشور و در صنایع منتشر کننده کربن پیگیری شود، تصریح کرد: برنامه ما این است در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و در راستای کربن‌زدایی با صنایع و معادن کشور همکاری داشته باشیم، ضمن آن که تمام فعالیت‌ها، نهال‌کاری‌ها و سهم تولید اکسیژن هر یک از بخش‌ها باید در سامانه‌ای ثبت ملی شود.

وی ادامه داد: با ثبت سهم تولید اکسیژن و کربن‌زدایی در کشور می‌توان آن را به سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر اقلیم که کار رتبه‌بندی کشورها در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین را انجام می‌دهند، ارائه داد.

خاوازی افزود: سلامت، تجارت غذا و ترسیب کربن از موضوعاتی است که اهمیت آن روز به روز در عرصه داخلی و بین‌المللی بیشتر می‌شود و تجارت را در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه پتروشیمی درگیر خواهد کرد.

وی در عین حال از صنایع و بخش خصوصی خواست در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت عمل کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کنار این طرح و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هستیم و برنامه‌های مختلفی برای اجرای آن داریم.

وی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خواست کمیته‌های مربوط به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله کمیته ارتباط با صنایع کشور را راه‌اندازی کند.

خاوازی افزود: تاکنون تنها کمیته علمی این طرح با ریاست مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تشکیل شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا