بورسبورس اوراق

جذب سرمایه‌گذاران جدید با توسعه ابزارهای مالی

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توسعه ابزارهای مالی می‌توان به حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران جدید در این بازار کمک کرد.

همچنین بخوانید
امیرعباس کریم زاده

امیرعباس کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) با اشاره به ضرورت توسعه ابزارها بیان کرد: با توجه به وضعیت کسری بودجه و تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد در حوزه اوراق بدهی تنوع‌بخشی نسبتاً خوبی صورت گرفته و ابزارهای بدهی موجود در بازار سرمایه، ابزارهای متنوعی هستند که می‌توانند به تامین مالی شرکت‌ها و دولت کمک کند.
وی با بیان این که نکته مغفول مانده، بحث توسعه ابزارهایی است که می‌تواند به دو طرفه شدن بازار کمک کند، گفت: از سال ۱۳۹۹ تاکنون که حجم معاملات فراز و فرود قابل توجهی داشته، شاهد خروج پول از بازار سرمایه‌ای بوده‌ایم؛ چرا که بازار سرمایه بازار دو طرفه‌ای نبوده تا هم در روندهای منفی و هم در روندهای مثبت بتواند معامله‌گران خاص خود را داشته باشد.

زمینه‌ساز ورود نقدینگی

کریم‌زاده ادامه داد: با توجه به تورم داخلی و خارجی و برابری نرخ ارزها، سیاست تثبیت نرخ ارز در بلندمدت جوابگو نیست و از طریق ابزارسازی در حجم گسترده از جمله توسعه اختیار خرید و اختیار فروش‌ها در نمادهای مختلف بازار(به شرط تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از هرگونه دستکاری قیمت)، تجربه خوبی برای سرمایه‌گذاران رقم خورده و حتی اگر شاخص کل بورس صعودی نباشد، همین ابزارها می‌توانند زمینه‌ساز ورود نقدینگی به بازار سرمایه بوده و نقد شوندگی بازار را حفظ کند.

جذابیت ابزارها

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنوع‌بخشی و توسعه ابزارهای مختلف در بازار سرمایه، علی‌الخصوص اوراق تبعی، طراحی و ارائه آپشن‌ها و ابزارهایی بر شاخص کل بورس یا قراردادهای فیوچر بر برخی صنایع یا محصولات خاص مثل گروه الفین یا اوره و… معاملات ابزارها را جذاب‌تر خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر برخی ابزارها در بازار سرمایه تعریف و عرضه شده، اما این ابزارها عمق کافی و اثرگذاری لازم را ندارند. بنابراین، به نظر می‌رسد، با توسعه ابزارها بتوان به حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران جدید در این بازار کمک کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا