بورسبورس اوراق

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تشریح روش‌های افزایش سرمایه، در این بخش به روش «افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها» پرداخت.

همچنین بخوانید
طرح

روشن قلب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در ادامه تشریح روش‌های افزایش سرمایه، در این بخش به روش «افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها» پرداخت.

وی درباره آخرین روش انجام افزایش سرمایه گفت: از سال ۹۸ و با تصویب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی به عنوان یک قانون دائمی، شرکت‌ها افزایش سرمایه از محل «مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها» کرده‌اند. در این روش شرکت‌ها می‌توانند با شناسایی مازادی در دفاتر و در صورت رعایت ضوابط قانونی و تصویب، مجمع مازاد را به حساب سرمایه منتقل کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اضافه کرد: به تناسب آن عدد، مازاد منتقل شده به حساب سرمایه سهام جایزه به سهامداران روز مجمع شرکت تعلق خواهد گرفت.

وی مطرح کرد: از ابتدای سال تاکنون برای ۱۳ شرکت و جمعاً به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه از این محل از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.

روشن قلب تاکید کرد: در فرایند صدور مجوز افزایش سرمایه از این محل، بررسی‌هایی از سوی سازمان اعم از اینکه دارایی‌های ثابت که مازاد آن به حساب سرمایه می‌رود حتماً به نام شرکت باشند و شرکت مالکیت کامل داشته باشد و یا در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانند تجدید ارزیابی شوند و به مازاد ایجاد شده به حساب سرمایه منتقل شود، صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: یکی از شرایطی که در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور پیش‌بینی شده این است که شرکت‌هایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل بازار تجدید ارزیابی در یک طبقه از دارایی‌های خود می‌کنند تا ۵ سال آینده اجازه انجام افزایش سرمایه مجدد از آن محل را ندارند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شرکت، طبقات مختلفی از دارایی‌های ثابت و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت دارد که می‌تواند اقدام به تجدید ارزیابی آنها و انجام افزایش سرمایه از محل این طبقات کند که بنا به تصمیم هیئت مدیره شرکت و مجمع شرکت می‌توانند کلیه طبقات دارایی‌های ثابت و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و یا صرفاً یک طبقه را تجدید ارزیابی کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا