انرژی

کوبا آماده افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت سوخت می‌شود

دولت کوبا در مواجهه با بدترین بحران اقتصادی این کشور از دهه ۱۹۹۰، اعلام کرد قیمت سوخت از اول فوریه، افزایش ۵۰۰ درصدی خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دولت کوبا دیگر نمی‌تواند برنامه یارانه‌ای عظیمی را مدیریت کند که قیمت‌های یارانه‌ای را برای تقریبا همه کالاها و خدمات ضروری تعیین می‌کند.

همچنین بخوانید

 آلخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا دوشنبه هفته جاری اعلام کرد این کشور نمی‌تواند قیمت سوخت را که ارزان‌ترین سوخت در جهان است، حفظ کند.

مقامات کوبا روز دوشنبه تایید کردند که قیمت یک لیتر بنزین معمولی، از ۲۰ سنت فعلی، به یک دلار و ۱۰ سنت افزایش می یابد، در حالی که بنزین ویژه از حدود ۲۵ سنت، به یک دلار و ۳۰ سنت، افزایش خواهد یافت. به علاوه، افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق به همراه افزایش قیمت گاز طبیعی اعمال خواهد شد. قیمت آب، حمل و نقل عمومی و کپسول گاز هم افزایش می یابد.

تولید ناخالص داخلی کوبا در سال میلادی گذشته، بین یک تا ۲ درصد کاهش یافت و این کشور با کسری مالی حدود ۱۹ درصد و تورم رسمی ۳۰ درصد،  برای واردات کالاهای اساسی با مشکل مواجه است.

 رویترز گزارش داده است که با افزایش قیمت‌ها در دو هفته و نیم دیگر، کوبایی‌ها برای دریافت سوخت اضافی با قیمت‌های یارانه‌ای پایین‌تر، در جایگاه‌های پمپ بنزین صف کشیده‌اند.

افزایش سوخت، هزینه پر کردن باک ۴۰ لیتری با بنزین را در مقایسه با میانگین حقوق ماهانه ایالتی کمتر از ۱۶ دلار، به حدود ۲۳ دلار می رساند. رویترز همچنین گزارش کرد که دولت کوبا، ۲۹ جایگاه سوخت را افتتاح خواهد کرد که فقط به دلار پول دریافت می‌کنند و این امکان را برای دسترسی ممتاز به بنزین ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کوبایی‌ها در سال ۲۰۲۳، شاهد خاموشی‌های بزرگ برق و صف‌های طولانی برای خرید سوخت بودند و انتظار می‌رود که اول فوریه، شوک دیگری به مصرف‌کنندگان وارد شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا