انرژی

چینی‌ها نفت کمتری از عربستان خواستند

هر چند بزرگترین صادرکننده نفت جهان، بزرگترین کاهش قیمت فروش نفت خود را در ۱۳ ماه گذشته اعمال کرده است اما پالایشگاه‌های چینی، نفت کمتری از عربستان سعودی برای فوریه، درخواست کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع آگاه به رویترز گفتند که پالایشگاه‌های چینی حدود ۳۸.۵ میلیون بشکه نفت عربستان سعودی را برای بارگیری در فوریه درخواست کردند که در مقایسه با حدود ۴۰ میلیون بشکه در ژانویه، اندکی کاهش داشت.

همچنین بخوانید

آرامکوی سعودی یکشنبه هفته جاری اعلام کرد قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی خود به آسیا برای محموله‌هایی که در فوریه بارگیری می‌شوند را به میزان دو دلار در هر بشکه نسبت به سطح قیمت ژانویه کاهش خواهد داد. در نتیجه، قیمت گرید نفتی «عرب لایت»، یک دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین نفت عمان/دوبی برای فوریه می‌شود، در حالی که این نرخ برای محموله‌های ژانویه، سه دلار و ۵۰ سنت بود.

این بزرگترین کاهش قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی در ۱۳ ماه گذشته بوده و احتمالا، پاسخی به پالایشگاه‌های  آسیایی است که عمده صادرات نفت آرامکو را خریداری می‌کنند و خواستار قیمت رقابتی‌تر نفت عربستان نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خاورمیانه و همچنین صادرکنندگان آمریکایی و آفریقایی شده‌اند.

یکی از معامله گران یکی از پالایشگاه‌های شمال آسیا به رویترز گفت: این کاهش قیمت خیلی دیر انجام شد. پالایشگاه‌ها برنامه‌هایی را برای خرید و تولید نفت قبل از اعلام قیمت فروش رسمی توسط عربستان سعودی تنظیم کرده بودند.

قیمت نفت عربستان در ماه میلادی گذشته، حدود ۲ دلار در هر بشکه گرانتر از نفت عرضه شده توسط سایر تولیدکنندگان منطقه بود که باعث شد پالایشگاه‌ها به دنبال محموله‌های قراردادی کمتری از عربستان سعودی باشند و به دنبال خریدهای ارزان تر در بازار نقدی بروند.

آرامکو حداقل به پنج خریدار شمال آسیا اطلاع داده است که حجم کامل قرارداد را در فوریه عرضه خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی علاوه بر تعهداتش تحت پیمان نفتی اوپک پلاس، متعهد شده است که کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا