اقتصاد کلان

بهبود شاخص‌های سه‌گانه در بازار مسکن

همزمان با سیاست‌های کنترلی در بازار ارز و بخش مالیات، رسیدن تعداد خانه‌های در حال ساخت توسط دولت به مرز ۲ میلیون واحد و رشد ساخت و ساز در پایتخت، بازار مسکن در مسیر افت قیمت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به دنبال ثبات بازار ارز و پس از آنکه اعلام شد تعداد واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به مرز دو میلیون واحد رسیده، گزارش‌های آماری از دو بخش ساخت‌وساز و قیمت مسکن در شهر تهران، بهبود شرایط این بازار را به تصویر کشید.

همچنین بخوانید

وزارت راه و شهرسازی در هفته اخیر اعلام کرد که تعداد واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن به یک میلیون و ۹۳۵ هزار واحد رسیده است.

بررسی‌ها نشان سرعت اجرای این طرح در بخش‌هایی مثل نوسازی بافتهای فرسوده و ساخت مسکن در شهرهای کوچک افزایش پیدا کرده است. در روزهای گذشته همچنین برای کمک به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن سقف اقساط تسهیلات در دو سال اول این طرح به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید

  • بازار مسکن یک پله عقب نشست

اثر رونق تولید مسکن به شکل تحرک ساخت و ساز در پایتخت دیده شد. تابستان امسال ساخت و ساز در کشور به بیش از ۹۱ هزار واحد رسید. اگرچه این تعداد در مقایسه با تابستان سال قبل ۶.۶ درصد کاهش یافته اما در شهر تهران با رشد ۷.۲ درصد مواجه شده است. بازار ساخت و ساز پایتخت در دومین فصل از سال جاری داغ بود؛ به طوری که برای بیش از ۱۳.۷ هزار واحد پروانه صادر شد که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۷.۲ درصد و نسبت به فصل قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

بهبود شاخص‌های سه‌گانه در بازار مسکن

همزمان گزارش‌ها از کاهش قیمت مسکن در تهران حکایت دارد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد آذر ۱۴۰۲ متوسط وزنی و حسابی قیمت مسکن در تهران به ترتیب ۸۰.۲ میلیون تومان و ۷۵.۹ میلیون تومان رسیده که هردو شاخص نسبت به آبان ماه به ترتیب ۰.۵ درصد و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه بازار مسکن در تهران به ترتیب ۲.۹- ، ۵۷ درصد و ۸۵ درصد شده که در هر سه شاخص نسبت به آبان ماه کاهشی بوده است. تعداد معاملات نیز در آذر ۱۴۰۲ به ۴۰۷۲ فقره رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح معاملات به حدود یک چهارم وضعیت نرمال در بازار مسکن پایتخت رسیده که اثر آن به شکل رکود غیرتورمی بروز کرده است. با توجه به ثبات بازار ارز، بازار مسکن در پایتخت از خرداد به آرامش رسیده و در برخی ماهها تورم منفی را تجربه کرده است. همسویی سیاست‌های کنترل کننده بازار ارز با برنامه‌های دولت شامل طرح نهضت ملی مسکن و دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در این بازار ملک منجر شده است.

بهبود شاخص‌های سه‌گانه در بازار مسکن

سیداحسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد، درآمدها در اقتصادی ایران را رو به افزایش دانست و گفت: مساله قیمت‌ها در بازار مسکن در سال گذشته پرفشار بود و اقشار ضعیف را تحت فشار قرار داد که امسال بحمدالله آرامشی در این بازار حکم‌فرماست. اما سفره مردم همچنان مساله است و دولت برای مهار تورم تلاش می‌کند.

خاندوزی تاکید کرد: نرخ ارز، عامل تورم‌های کوتاه مدت است و به محض پرش قیمت ارز، سایر کالاها بلافاصله دچار رشد می‌شوند. تلاش دولت و مجلس در سال ۱۴۰۲ این بوده که از طریق کنترل نوسانات ارز، سایر متغیرهای تورمی کشور را نیز کنترل کرد.

بهبود شاخص‌های سه‌گانه در بازار مسکن

کیانوش گودرزی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز درخصوص آخرین وضعیت بازار مسکن به ایسنا گفت: برخی سازندگان و فروشندگان به دلیل رکود ایجاد شده واحدهای خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند اما به اعتقاد من رونق ساخت‌وساز، رونق معاملات و ثبات قیمت‌ها باید همزمان باشد. در غیر این صورت ممکن است تعادل بازار مسکن به هم بخورد.

به گفته گودرزی، پس از رشد سنگین قیمت مسکن که از اواخر سال گذشته و اوایل امسال ایجاد شد، خوشبختانه از خرداد به بعد شاهد ثبات و در مواقعی کاهش قیمت هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا