صنعت، معدن، تجارت

اجرای پیمان پولی دوجانبه ایران با افغانستان و روسیه

معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی گفت: در مورد کشورهای افغانستان و روسیه که پیمان پولی دوجانبه‌ای را هم با ایران دارند شرایط برای مبادله با ریال مهیا شده که به زودی این کار صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، محسن کریمی معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه تجار ما در صادرات و واردات نیازمند تبادل با ارزهای دیگر کشورها یا دلار و یورو هستند که در نوسانات ارزی با مشکل روبرو می‌شوند از این رو این امکان فراهم شده تا به تدریج با ریال بتوانند به معاملات خود وسعت ببخشند.

وی اضافه کرد: ریال آفشور دستورالعملی است که این امکان را فراهم می‌کند تا صادرات و واردات در ترتیب قانونی با ریال انجام شود.

کریمی افزود: صادرکنندگان در اکثر کشورها تأمین کننده ارز کشورشان هستند تا با آن واردات انجام گیرد به همین دلیل در برخی کشورها از جمله کشور ما صادرکنندگان متعهد می‌شوند تا ارز را به کشور برگردانند که به آن پیمان ارزی یا رفع تعهد صادراتی می‌گویند؛ اما زمانی که صادرکننده‌ای با ارز ریال صادرات انجام دهد دیگر مشکلی در این خصوص نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مورد کشورهای افغانستان و روسیه که پیمان پولی دوجانبه‌ای را هم با ایران دارند شرایط برای مبادله با ریال مهیا شده که به زودی این کار صورت خواهد پذیرفت.

کریمی در مصاحبه رادیویی اظهار امیدواری کرد تا این روند پولی برای صادرات و واردات با کشور عراق هم مهیا شود تا تجار دو کشور مراودات تجاری خود را گسترش دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا