انرژی

طرح دانش‌بنیان «کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب» برنده شکوفا شد

طرح «کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب» با رأی داوران برنامه شکوفا، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پنجمین قسمت از مسابقه تلویزیونی شکوفا (Shookoofa.ir) با رقابت سه شرکت دانش‌بنیان، یکی از استان آذربایجان شرقی با طرح «کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب»، شرکت دیگری از استان اصفهان با طرح «پکیج استودیوی خانگی ضبط صدا» و شرکتی دیگر با طرح «مولد نیتروپالس برای بهبود بازدهی چاه‌های نفت» از شبکه یک سیما پخش شد.

همچنین بخوانید

در این مسابقه، طرح «کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین (hamafarin.ir) قرار گرفت.

یاشار ناظر عدل، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: سال‌هاست که در حوزه تولید تجهیزات ابزار دقیق و تجهیزات مخابراتی فعال بوده و با وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب در این حوزه همکاری داشته‌ایم. از زمانی که وزارت نیرو، برنامه کنترل آب‌های سطحی و زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داد، مسئولان این وزارتخانه، جلسه‌های متعددی را با شرکت‌های فعال در حوزه تولید کنتورهای هوشمند برگزار کردند که بر اساس آن، دستورالعمل ششم تنظیم شد. شرکت‌های فعال در حوزه تولید کنتورهای هوشمند آب، نمونه اولیه محصولات خود را برای ارزیابی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهند و در صورت دریافت تأییدیه‌های لازم، مجوز تولید و فروش کنتورهای هوشمند آب صادر می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و تولید کنتورهای هوشمند آب در راستای طرح ملی احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و کمک به اجرای قانون توزیع عادلانه آب انجام می‌شود. با تصویب این قانون، همه دارندگان چاه‌های کشاورزی مکلف شده‌اند برای تمدید پروانه بهره‌برداری از چاه، کنتورهای هوشمند آب نصب کنند و پروانه هر مشترکی که فاقد این کنتورهای جدید باشد، تمدید نخواهد شد.

ناظر عدل «کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب» تولید شده در این شرکت را مخصوص چاه‌های کشاورزی و آب‌های سطحی دانست و ادامه داد: تجهیزات اندازه‌گیری در برابر امواج رادیویی و میدان‌های الکترومغناطیسی بسیار حساس هستند، به همین دلیل این نوع کنتورها به شکل فشرده (compact) مجهز به سیستم ورود (logger) و اطلاع‌رسانی ساخته نمی‌شوند. با رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو انجام دادیم، کنتور هوشمندی را با حجم کوچک برای نصب روی چاه‌های آب کشاورزی طراحی و تولید کردیم.

مجری طرح بهره‌بردار اولیه کنتورهای هوشمند آب را کشاورزان ذکر کرد و یادآور شد: این سامانه می‌تواند میزان مصرف خود را با استفاده از این دستگاه مدیریت کند؛ اما بهره‌بردار اصلی این تجهیز هوشمند، وزارت نیرو است که می‌تواند از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این کنتورهای هوشمند، میزان مصرف در هر ناحیه جغرافیایی را به دقت مشخص کرده و از این داده‌ها در ترکیب با داده‌های پیزومتریک، مطالعات مختلفی درخصوص وضعیت هر ناحیه جغرافیایی و شرایط آبخوان‌ها انجام دهد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان سرمایه درخواستی این شرکت برای اجرای پروژه کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب ۱۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌شده ۳۵ درصد سالیانه (واریز سود به صورت ماهانه) خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌کنندگان در این طرح بعد از یک سال بازپرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا