بورس

گله‌مندی سلطانی‌نژاد از ناملایمات معاملات پسته در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران می‌گوید بورس کالا برای معاملات پسته در بورس با ناملایماتی همراه بوده است. او معتقد است اگر سرمایه گذاری مجدد در پسته نشود و تجارت پسته به سود باغدار نباشد، در سال‌های آینده در معاملات پسته با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

حامد سلطانی‌نژاد، درباره معاملات پسته در بورس کالا اظهار کرد: از آنجایی که پسته از نظر نوع استاندارد و تنوع فروشندگان با باقی کالاهای کشاورزی تفاوت دارد باید زیرساخت‌هایی را برای معاملات آن فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، وی اضافه کرد: به همین علت برای معاملات پسته دو قالب برنامه‌ریزی کردیم. یکی در قالب گواهی سپرده و یکی در قالب مباشر طرح مباشر برای این انجام شد که تجار پسته حذف نشوند و در این بازار نقش آفرینی کنند.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در مورد گواهی سپرده تولید کننده پسته محصول خود را اگر استاندارد باشد در انبارهای مورد پذیرش بورس کالا قرار می‌دهد و گواهی سپرده‌ پسته معامله می‌شود. اما در مورد مباشر به این ترتیب است که با همکاری اتاق بازرگانی کرمان ضوابطی را برای مباشران تنظیم کردیم. مباشر کسی است که پسته را از کشاورز جمع‌آوری و در بازار عرضه می‌کند. من فکر می‌کنم با این مکانیزم شرایط برای تولید کنندگان پسته فراهم باشد که محصول خود را در بورس عرضه کنند.

وی توضیح داد: در این مورد متاسفانه در اواسط کار ما مقداری ناملایمات دیدیم و یک عده در این مورد همکاری نکردند و کار آنطور که ما پیش بینی می‌کردیم پیش نرفت. عرضه پسته در بورس کالای ایران جزو مصوبات سفر استانی رئیس جمهوری به کرمان است. به نظرم اینکه بعضی‌ها در این مورد مقاومت می‌کنند کار صحیحی نیست. چرا که ممکن است شرایطی به وجود بیاید که ضوابطی بگذاریم که پسته در بورس عرضه شود. البته ما از اول دنبال گذاشتن ضوابط نبودیم و می‌خواستیم صرفا مشوق‌هایی بگذاریم که خود فعالان پسته به این سطح از دانش برسند که از مکانیزم بورس کالا استفاده کنند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه بورس کالا به دنبال خرید پسته نیست، گفت: از آنجایی که بورس کالا ذینفع نیست تجار نباید فکر کنند که بورس آمده تا جای آنها را بگیرد. بورس کالا می‌خواهد بازاری تشکیل دهد که عادلانه و شفاف باشد و باغدار محصول خود را به بهترین قیمت به فروش برساند. ضمن اینکه حقوق حقه دولت در بحث مالیات‌ها وصول شود.

مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: افرادی فکر می‌کنند می‌توانند عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکنند اما آنها بعدها در جاهای دیگر گیر می‌افتند و از آنها حساب کشی می‌شود. به نظر من آنها بهتر است از اول مبنا را بر شفافیت بگذارند.

وی در پایان گفت: از کسانی که در حوزه تولید و تجارت پسته هستند خواهش می‌کنم که نقش‌هایی را که برایشان تعریف شده را بر عهده بگیرند تا بازار خوبی داشته باشیم وگرنه اگر سرمایه گذاری مجدد در پسته نشود و تجارت پسته منجر به سود، پس انداز و سرمایه گذاری کردن باغدار نشود در این حوزه در چند سال آینده به مشکل بر خواهیم خورد.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا