اقتصاد کلان

پرداخت وام ازدواج ۲۸ درصد بیشتر شد

از ابتدای امسال تاکنون ۶۶۳ هزار و ۳۹۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بانک مرکزی در راستای اجرای دستورات ریاست جمهور مبنی‌ بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، علاوه بر اقدامات قبلی انجام شده جهت افزایش سقف و تسهیل شرایط بازپرداخت تسهیلات از جمله کاهش اقساط در سال‌های ابتدایی دریافت و کاهش نرخ تسهیلات موصوف و … به بانک‌های عامل تاکید کرده است نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیانی که از سوی سامانه وزارت راه و شهرسازی معرفی شده، واجد شرایط بوده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند، حداکثر تا پایان سال جاری اقدام و برنامه عملیاتی و زمان‌بندی‌شده خود را بابت این موضوع به بانک مرکزی ارسال کنند.‏

علاوه بر این، در راستای تأکید رییس جمهور پیرامون صفر شدن و کاهش صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و همچنین دستور رئیس کل بانک مرکزی مبنی‌بر لزوم تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات مذکور، بانک مرکزی تمهیداتی اندیشید تا علاوه‌بر تعهدات و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل بابت اعطای تسهیلات ازدواج در سال جاری، جهت کاهش متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بانک‌های عامل نسبت‌به پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۲۵ هزار نفر از متقاضیان در صف ازدواج و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به تعداد ۱۱۰ هزار نفر از متفاضیان در صف تسهیلات مزبور تا پایان سال جاری اقدام کنند.

بانک‌های قرض الحسنه مهر و رسالت هم به لیست وام ازدواج و فرزندآوری اضافه شدند

براساس تفاهم انجام‌ شده، مقرر شد دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت نیز نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان اقدام کنند.

براین اساس، عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات یاد شده به صورت مداوم در حال رصد و پایش است و پیگیری به حداقل رساندن متقاضیان در صف تسهیلات مذکور به‌ جدیت در دستور کار بانک مرکزی و بانک‌های عامل قرار دارد.

براساس آخرین آمار موجود، از ابتدای سال جاری تاکنون به ۶۶۳ هزار و ۳۹۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۱۳۵.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

همچنین در مقایسه با سهمیه تکلیفی بابت این تسهیلات که تا ۲۴ دی ۱۴۰۲ مبلغ ۱۲۱.۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، عملکرد بیش از ۱۱۲ درصدی را از سوی شبکه بانکی شاهد هستیم.

همچنین از ابتدای سال جاری تا ۲۴ دری ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۸ هزار و ۷۰۸ فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان به متقاضیان مربوطه پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا