انرژی

نیاز سالانه ۸ میلیارد دلاری صنعت برق

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: در شرایط فعلی صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مصطفی رجبی مشهدی در یازدهمین کنفرانس سیرد منطقه‌ای ایران با بیان اینکه در حال حاضر با رشد ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق مواجه هستیم، اظهار کرد: این میزان رشد مصرف در ایران در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته رقم رشد مصرف تنها یک درصد است و برخی کشورها صنایع انرژی بر را به دلیل مباحث سرمایه‌گذاری، آلایندگی و تامین سوخت از حوزه داهل سرزمین خارج کرده‌اند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه سالانه ۳۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود، گفت: امسال این افزایش مصرف ۴۰۰۰ مگاوات بوده است که برای پاسخ به این میزان تقاضا باید ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه نصب شود و برای این منظور باید پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه اگر به رقم سرمایه مورد نیاز برای رشد مصرف ناترازی را نیز اضافه کنیم باید سالانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه گذاری صورت گیرد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۲۵۰ همت سرمایه‌گذاری در صنعت برق صورت گرفته و ۵۰۰ همت نیز در برنامه قرار دارد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تامین این میزان سرمایه توسط دولت مقدور نیست، البته هدف هم این نیست که دولت این سرمایه را تامین کند، گفت: بر اساس آنچه در قانون مقرر شده برنامه این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۶ تا ۱۷ هزار مگاوت موافقت‌نامه اصولی صادر شده و احداث ۶۰۰۰ مگاوت نیروگاه از سوی صناع آغاز شده است که از این میزان ۲۰۰۰ مگاوات تا سال آینده وارد مدار خواهد شد، اظهار کرد: طبق برنامه کسانی که اقدم به ساخت نیروگاه می‌کنند می‌توانند برق مازاد خود را به صنایع بفروشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا