انرژی

رونمایی از موتورهای کولری القائی تکفاز با رده انرژی A با حضور معاون وزیر نیرو

موتورهای کولری القائی تک‌فاز در توان‌های مختلف با حداکثر ۴/۳ اسب بخار قدرت بارده انرژی A و ظرفیت تولیدی ۲۰۰ هزار دستگاه در سال، با حضور دکتر محمود کمانی معاون وزیر نیرو در یک شرکت دانش بنیان رونمایی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ظرفیت فعلی شرکت دانش بنیان موتور جم البرز ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است که در صورت اقدام دستگاه‌های مربوطه در اجرای استاندارد جدید کولرهای آبی، شرکت ظرف مدت ۳ ماه ظرفیت خود را به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ارتقاء خواهد داد و این مقدار موتور، پاسخگوی بیش از نیمی از تولیدات کولرهای آبی جدید خواهد بود.

همچنین بخوانید

در صورت اجرای طرح جایگزینی و استفاده از ظرفیت تولید این محصول در سال توسط تمامی موتورسازان کولری، در طی ۴ سال مشکل برق کشور در فصل تابستان به صورت کامل رفع خواهد شد و با اجرای این طرح، مصرف برق کشور حدود ۵۰۰۰ مگاوات در کشور کاهش خواهد یافت.

موتورهای کولری القائی تک‌فاز تولید شده در توان‌های ۴/۱ ، ۳/۱ ، ۲/۱ و ۴/۳ اسب بخار در این شرکت، درهر دو دور تندوکند طبق استاندارد ۱-۱-۳۰-۳۷۷۲ به صورت مجزا رده انرژی A یا IE۴ را احراز کرده‌اند.

به گفته زرگر، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، موتور القایی تولید شده با رده انرژی A و با مشخصات یاد شده برای نخستین بار توسط این شرکت، طراحی و تولید شده و به همین دلیل نیز موفق به ثبت اختراع شده است، بنابراین موتور تولیدی این شرکت کمترین میزان ارزبری و وابستگی به خارج از کشور را دارد.

مصرف‌کنندگان با پرداخت حدود ۱۵ درصد مبلغ بالاتر برای موتور تولیدی و یا ۵ درصد برای کولر آبی، به راحتی در یک فصل تابستان هزینه اضافی پرداختی را روی قبض برق خود بدست خواهند آورد؛ قیمت این موتورها ۱۰ تا ۲۰ درصد از موتورهای قدیمی بالاتر است که روی مجموعه کولر آبی این افزایش قیمت حدود ۵ درصد خواهد بود و با توجه به کاهش مصرف برق، هم برای کولرسازان و نیز مصرف‌کننده‌نهائی قطعا مقرون به صرفه خواهد بود.

محمود حاجی ابراهیم زرگر به ایسنا گفت: بازدهی دور کند موتورهای مذکور فراتر از استاندارد ملی ایران است، چون در استاندارد موتور کولر آبی ایران تنها دور تند ملزم به دریافت رده انرژی A است و از آنجا که بازدهی دور کند طبق این استاندارد باید ۷۲ درصد دور تند باشد، با مراجعه به جدول استاندارد مشخص می‌شود که دور کند موتور کولرآبی با رده انرژی B (آن هم با اغماض) قابل قبول است. این شرکت دانش بنیان توانسته به صورت مجزا در هر دو دور تند و کند به رده انرژی A دست پیدا کند، و بازدهی دور کند موتور را به ۸۳ درصد دور تند آن برساند که این امر در موتورهای القائی تکفاز در ایران و جهان بی‌سابقه است.

وی، مزایای استفاده از موتورهای جدید در بهینه‌سازی مصرف انرژی را برشمرد و افزود: با استفاده از موتورهای جدید و پربازده، مصرف توان و انرژی در دور تند نسبت به موتورهای قدیمی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در دور کند ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت که تحولی اساسی در مصرف برق کولرهای آبی ایجاد خواهد کرد.

این تولیدکننده موتورهای پربازده، یکی از دغدغه‌های متولیان را تعمیرپذیربودن موتورهای تولیدی جدید، عنوان و تصریح‌ کرد: در موتور تولیدی این شرکت، به دلیل ضریب پرشدگی بالای شیارهای استاتور، درصورت آسیب دیدن سیم‌پیچ‌های موتور، امکان بازپیچی آنها با دست وجود ندارد، بنابراین، شرکت این امکان را از طریق نمایندگی‌های خود در سراسر کشور فراهم آورده تا یک هسته استاتور در اختیار تعمیرکاران قرار گیرد، که در این صورت موتور تعمیرشده دقیقا مشخصات موتور اولیه را داشته و دچار افت راندمان نخواهد شد.

وی با مقایسه موتورهای کولری القائی تک‌فاز تولیدی در مقایسه با موتورهای BLDC، خاطرنشان کرد: امکان جایگزینی موتورهای کولرهای منازل با این موتورها بدون نیاز به کوچکترین تغییر در ساختار کولر، بازدهی معادل با موتورهای  BLDC قیمت حدودا ۵۰ درصد پائین‌تر از موتورهای BLDC، ارزبری بسیار پائین‌تر به دلیل عدم نیاز به درایو و آهنربای دائم، وجود بستر خدمات پس از فروش به منظور اورهال موتور توسط تعمیرکاران و استادکاران کنونی در سراسر کشور، هارمونیک جریان بسیار پائین و عدم آسیب‌ به ادوات شبکه برق و ساختار صلب و قابلیت اطمینان بسیار بالا از مزایای استفاده از موتورهای کولری القائی تک‌فاز در تولید کولرهای آبی پربازده در مقایسه با موتورهای BLDC است.

زرگر، مهم ترین ابزار دولت در افزایش تولید کولرهای آبی پربازده را الزام کولرسازان به تبعیت از استاندارد جدید و نصب موتورهای با رده انرژی A دانست و خطاب به مسئولان اجرایی ذیربط اظهار کرد: دولت در کنار اجرای استاندارد تدوین شده، برای جلوگیری از تخطی و عدم اجرای صحیح استاندارد جدید کولرهای آبی، نظارت سختگیرانه داشته باشد و مقتدرانه، از ورود موتورهای با رده انرژی پایین‌تر از A به بازار جلوگیری کند؛ بنابراین، جلوگیری از تولید موتورهای غیراستاندارد، یک راه مطمئن و کم هزینه برای جلوگیری از فعالیت کولرسازان نامعتبر و غیرمجاز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده موتورهای پربازده با بیان تجربه کشورهای پیشرو در زمینه ارتقای بهره وری انرژی، اظهار کرد: کشورهای پیشرو، با تدوین استانداردهای نوین و سپس نظارت سختگیرانه بر فرآیندتولید و استفاده از موتورهای جدید، مصرف انرژی را در کشورهای‌شان به شدت کاهش داده‌اند؛ استرالیا
و آمریکا به عنوان استفاده کنندگان از کولرهای مشابه کولرهای مورداستفاده در ایران، چنین تجربه موفقی را داشته‌اند. باعنایت به این که در ایران عمده تولیدکنندگان موتورکولری، به تولید موتورهای القائی می پردازند و کولرسازها نیز موتور القایی استفاده می‌کنند، بنابرای نمی‌توان باطراحی و تولید گونه جدیدی از
این موتورها با رده انرژی A، بدون نیاز به تغییر در خط تولید موتورهای القایی فعلی، موتورهای جدید را تولید کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا