انرژی

باید صنعت برق را به مقوله‌ای اجتماعی تبدیل کنیم

معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر گفت: به ازای تولید یک ‌واحد کالا ۶۰ درصد بیشتر نسبت به دنیا مصرف انرژی داریم.

حمیدرضا پیرپیران امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی‌ ماه) در اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه «خانه روشن» اظهار کرد: اعداد محاسباتی حاکی از این است که انرژی برق، بسیار هزینه‌بری است. سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های ملی در حوزه سرمایه‌گذاری اولیه اضافه می‌شود. این عدد تحت عنوان هزینه‌های دیگر، عدد بزرگی می‌شود که اگر کل درآمد صنعت برق را هزینه کنیم، جوابگو نخواهد بود. همچنین منحنی رشد انرژی نشان می‌دهد با رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی انرژی مواجهیم.

همچنین بخوانید

او بیان کرد:‌ اگر نسبت به دنیا مقایسه کنیم، به ازای تولید یک‌ واحد کالا ۶۰ درصد بیشتر نسبت به دنیا مصرف انرژی داریم، در مصرف برق خسارت‌های سنگینی داریم، باید دست به دست هم دهیم تا راهکارها را پیدا کنیم. حدود ۹۵۰۰ مگیابایت از ظرفیت برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق – آبی تولید می‌شود که در این نیروگاه‌ها نیز محدودیت داریم.

پیرپیران ادامه داد: باید زبان مشترک بین مشترکان خانگی و مشترکان بخش صنعت داشته باشیم. اداره‌ها باید الگوی مصرف انرژی داشته باشند.

معاون هماهنگی شرکت توزیع توانیر با بیان اینکه مدیریت مصرف برق و بهینه‌سازی مصرف، مقوله مهمی است، اظهار کرد: سیاست کلان برق کشور از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد زبان مشترک بین مردم بهره خواهد برد، اگر با یک تحلیل مصرفی به استفاده از منابع برق نگاه کنیم، می‌بینیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توانیر نیز گفت: مشکل در مصرف، دامن‌گیر کل کشور است و برای درمان باید کل کشور را به همراهی با خود بطلبیم.

محمد علی‌اکبری با بیان اینکه امسال پنج جشنواره ملی با عناوین کاریکاتور، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، برق و رسانه و جشنواره فیلم‌کوتاه «خانه روشن» در حوزه فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بهینه انرژی برگزار شده است، اظهار کرد: در صنعت برق بر این باوریم که میزان مصرف زیاد است و در این مسیر، سیاست اشتباه افزایش تولید را داریم. مسابقه تولید و مصرف به پایان ‌نمی‌رسد و نیاز داریم تا مصرف را کنترل کنیم. در صنعت برق به باور انسداد رسیده‌ایم.

او بیان کرد: صنعت برق را باید به یک موضوع اجتماعی تبدیل کنیم و این کار را باید با هدف ارتقای سواد انرژی بین مردم انجام دهیم، اینکه مردم آگاه شوند انرژی پاک برق با سختی تولید می‌شود و به‌دست مردم می‌رسد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توانیر ادامه داد: نیاز داریم سواد انرژی همه مردم ارتقا یابد. زبان هنر، چشمه جوشان و خروشانی است که بر هر نوع مخاطب تاثیر می‌گذارد، مقوله اجتماعی‌سازی صنعت برق را باید اجرا و روش درست مصرف برق را باید بین مردم نهادینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انرژی، مسأله بسیار مهمی است، افزود: نسل جدید، ادبیات خاص خود را می‌خواهد، پویانمایی و انیمیشن نیاز ماست تا از طریق کارتون و بازی‌های کامپیوتری، به ذهن و فکر مردم و نسل جدید ورود کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا