انرژی

پیش بینی افزایش چشمگیر میزان تولید نفت تا پایان سال آینده

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تاکید کرد: در لایحه بودجه سال آتی مبالغ خوبی برای افزایش ظرفیت تولید گاز و همچنین مشوق های خوبی برای افزایش میزان تولید نفت پیش بینی شده است.

هادی بیگی نژاد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در حوزه انرژی، بیان کرد: کمیسیون تلفیق چندین مصوبه خوب در حوزه انرژی داشت. یکی سرمایه گذاری در حوزه تولید به ویژه در بخش نفت و گاز کشور است. حسابی تحت عنوان حساب سرمایه گذار پیش بینی شده است که در این حساب سرمایه‌گذاری از جاهای مختلف منابعی تامین خواهد شد و شخصا گفته شد که باید برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی سرمایه گذاری انجام دهیم. چشم انداز ما در لایحه بودجه ۱۴۰۳ این است که میزان تولید گاز کشور را ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شود.

همچنین بخوانید

وی در ادامه اظهار کرد:  مبلغی برای ذخیره سازی گاز پیش بینی شده است.  مبلغی برای گازرسانی به مناطق مختلف کشور پیش بینی شده است.  مبلغی برای تعویض خطوط لوله‌های گاز که نیاز به تعویض دارند، پیش بینی شده است.  مبالغی نیز برای تعمیر پالایشگاه‌ها پیش بینی شده است؛ به طور کلی مبلغی برای نگهداشت وضع موجود در حوزه گاز و سپس اضافه شدن به ظرفیت موجود از طریق افزایش تولید میدان های کیش، ارم، طوس و همچنین ذخیره سازی گاز پیش بینی شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه تولید نفت نیز مصوب شد که اگر چنانچه شرکت ملی نفت روزانه بیش از ۳/۵ میلیون بشکه نفت تولید شود، مشمول تشویق خواهند شد.  جایزه هم این است که سهم  ۱۴/۵ درصد آن از محل فروش نفت ۲۹/۵ درصد شود و تمام این پولی را که اضافه دریافت می کند باید برای افزایش تولید سرمایه گذاری کند. توقع ما این است که تا پایان سال آینده میزان تولید نفت رقم قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر  تمام درآمدهای نفتی و گازی کشور در زنجیره نفت و گاز کشور شفاف خواهد شد. جدولی طراحی شد که تمام اطلاعات در این حوزه نظیر حجم فروش، مبلغی که به دست می آوریم، به چه کسانی این مبلغ داده می شود و این مبلغ در کجا هزینه می شود، در این جدول درج خواهد شد. جدول منابع و مصارف کلان نیز در بودجه خواهد آمد.  مبالغ خوبی نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی پیش بینی شده است. این مبالغ در حساب بهینه سازی خواهد آمد. منابع بهینه سازی برای نوسازی ماشین‌ها از جمله تاکسی‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های میان شهری اختصاص خواهد یافت. به عبارت دیگر منابعی برای تعویض ناوگان شهری با ماشین‌های نو با اولویت ماشین ها هیبریدی و برقی تخصیص داده شده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تعویض کولرهای پرمصرف چه آب و چع گازی با کولرهای کم مصرف و تعویض بخاری پرمصرف با بخاری های کم مصرف از دیگر مواردی است که پیش بینی شده است. اقدامات خوبی برای صرفه جویی پیش بینی شده است. برای خطوط انتقال فرآورده ها نیز منابعی پیش بینی شده است تا خطوط انتقال فرآورده نیز تعمیر یا احداث شود. اگر آنچه که مصوب می شود به خوبی اجرایی شود تا پایان سال آینده اثرات خوبی در حوزه انرژی شاهد خواهم بود.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا