اقتصاد کلان

شناسایی ۹۰۰ مؤدی جدید/ پرداخت پاداش به گزارش دهندگان در معرفی فرار مالیاتی 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار گزارش مردمی در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی ثبت شده است که به شناسایی ۹۰۰ مؤدی جدید منجر شده است. همچنین ۶۰ درصد گلایه مردمی مربوط به عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان است حدود ۶۰ درصد از گلایه مردم مربوط به استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت‌خوان بود که در این راستا حدود ۳۶۰۰ تخلف پزشکان شناسایی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی موحدی بکنظر درباره ثبت گزارش مردمی در سامانه سوت زنی مالیاتی گفت: بعد از تصویب دستورالعمل تشویق گزارش دهندگان فرار مالیاتی در اسفند ۱۴۰۰ تا به حال، شاهد گزارش‌های مردمی مبارزه با فرار مالیاتی یا اصطلاحاً گزارش‌های سوت زنی مالیاتی بودیم که تاکنون بیش از ۳۰ هزار گزارش در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی ثبت شده است.

همچنین بخوانید

۶۰ درصد گلایه مردمی مربوط به عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان است

وی با بیان اینکه تقریباً حدود ۷۵ درصد از این گزارش‌ها درخصوص استفاده نکردن از دستگاه کارت‌خوان است که حدود ۶۰ درصدشان مربوط به استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت‌خوان است، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی بررسی‌هایی پیرامون همین موضوع انجام داد که حدود ۳۶۰۰ مورد از تخلفات استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت‌خوان شناسایی شد و در اختیار سازمان نظام پزشکی و مدیران کل سازمان مالیاتی در کشور برای رسیدگی قرار داده شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس گزارش‌های ثبت شده در سامانه سوت زنی مالیاتی حدود ۷۵۰۰ بازدید میدانی صورت گرفته است که از این طریق حدود ۹۰۰ مؤدی جدید شناسایی شده است.

ثبت ۳۰ هزار گزارش فرار مالیاتی

موحدی بکنظر با اشاره به اینکه از میان ۳۰ هزار گزارش فرار مالیاتی ثبت شده در سامانه سوت زنی برخی گزارش‌ها موثق‌تر هستند و با اتکا به آنها می‌توان فرار مالیاتی را با دقت و سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار داد، اظهار کرد: حدود ۱۱۷ مورد از این گزارش‌های موثق منجر به کشف فرارهای مالیاتی بزرگ‌تری شده و مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند.

وی گفت: یکی از موارد اخیر گزارش‌های موثق در شناسایی فرار مالیاتی مربوط به شناسایی درآمد کتمان شده دو شرکت بزرگ در استان البرز بوده که پس از ثبت گزارش گزارشگری در سامانه سوت زنی، موجب شد بازرسی‌های ویژه مالیاتی از این دو شرکت صورت گیرد و با بررسی اسناد فیزیکی و نرم‌افزارهای پنهان شده، توانستیم درآمد واقعی این شرکت را که به همراه مالیات عملکرد، مالیات ارزش افزوده و جرائم متعدد، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی بوده شناسایی کنیم.

پرداخت پاداش به گزارش دهندگان در معرفی فرار مالیاتی 

موحدی بکنظر گفت: براساس دستورالعمل تشویق گزارشگران فرار مالیاتی، امکان پرداخت پاداش تا سقف یک درصد از مالیات وصولی ناشی از فرار مالیاتی به گزارشگران وجود دارد و در این دو مورد اخیر نیز حدود ۵۵۲ میلیون تومان به عنوان پاداش به این فرد پرداخت شد.

گفتنی است؛ در صورتی که فردی بخواهد نسبت به ارائه گزارش فرار مالیاتی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی اقدام کند، می‌تواند از طریق سامانه ۱۵۲۶ نسبت به انجام این کار مبادرت ورزد.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مطابق ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۹ آذرماه ۱۳۹۸ برای تشویق گزارش دهندگان جهت اعلام تخلفات مالیاتی پاداش در نظر گرفته است و چنانچه گزارش سوت زنی مالیاتی منجر به کشف فساد شود، پاداشی به شخص گزارش دهنده تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا