بورسبورس اوراق

موضوع رفع ناترازی صنعت برق، محدودیت یا یک بحران نیست

وزیر نیرو گفت: موضوع رفع ناترازی، محدودیت یا یک بحران نیست بلکه استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح و اقتصادی صنعت است.

محرابیان

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی اکبر محرابیان در رابطه با پروژه‌های در دست وزارت نیرو، اظهار کرد: ١٨٠ پروژه و برنامه در گروه‌های مختلف تدوین شده، که یکایک این برنامه‌ها ضامن موفقیت است، به عبارتی تکمیل حلقه‌های این زنجیر بزرگ می تواند ضامن موفقیت باشد و اگر در هر بخشی، هر شرکتی و یا هر استانی، حلقه های مفقوده داشته باشیم حتما بدون شک از آن نقطه لطمه می‌خوریم.

وی ادامه داد: پنج کمیته را برای اجرایی کردن این برنامه ها طراحی کرده ایم، تا امروز بالغ بر ۴۲۴ مصوبه در این کمیته ها داشتیم، ۴۸ جلسه اصلی و ۲۳ جلسه فرعی تشکیل شده است؛ جلسات برگزار شده نیز به طور کامل عملیاتی و تصمیمات قابل اجرا است.

وزیر نیرو در رابطه با مهم‌ترین دغدغه‌ پیش‌روی وزارت نیرو، گفت: مهم‌ترین نگرانی بنده این است که کل صنعت مشتمل بر حدود ١٠٠ هزار نفر نیروی همکار، آیا همراه حرکت می کنند یا خیر؟ قطعا همراهی این خیل عظیم در گرو توجه مدیر و حرکت مدیر با کل صنعت است.

محرابیان در رابطه با یکی از کمیته‌های مهم این وزارتخانه، تصریح کرد: کمیته مدیریت و بهینه سازی مصرف یکی از مهم ترین کمیته‌ها محسوب می‌شود، اخیرا در این کمیته مجموعه تصمیم‌ها در قالب دستورالعمل‍های بهینه‌ سازی مصرف ابلاغ و همچنین دستورالعمل‌هایی در حوزه اداری، خانگی، کشاورزی و حوزه صنعتی تهیه شده، که اگر موارد مذکور گام به گام اگر اجرا شوند به طور حتم می‌توانیم صنعت را اداره کنیم.

مدیریت صحیح و اقتصادی صنعت برق

وی در رابطه موضوع رفع ناترازی، گفت: موضوع رفع ناترازی، محدودیت یا یک بحران نیست بلکه استفاده از علم و تکنولوژی برای مدیریت صحیح، عالمانه و اقتصادی صنعت است.

وزیر نیرو افزود: به هیچ وجه اقتصادی نیست برای مصرف پیک خود در تولید، انتقال و شبکه ظرفیت سازی کنیم و در هیچ کشور پیشرفته‌ای نیز چنین تصوری وجود ندارد، لذا مدیریت صنعت برق در شرایط موجود یک مدیریت کاملا علمی است.

محرابیان بیان کرد: روز شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ یک نمونه را خدمت رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت مثال زدم؛ نمودار مصرف صنعت را در روز ١٣ آذر و پنجم مرداد نشان دادم که چگونه با شیوه‌های مدرن مدیریت مصرف توانستیم در تابستان ۲.۵ درصد انرژی بیشتری در یک روز به نسبت روزی که هیچگونه محدودیتی نداریم تامین کنیم، این به معنای افتخار صنعت است.

وی بیان کرد: در ادارات مصوبه ای در شورای عالی انرژی ابلاغ شد که ۲۰ درصد مصرف ادارات از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین شود، این دستورالعمل را خود ابلاغ کردم، در صنعت هم قانون داشتیم یک درصد از مصرف برق در سال ۱۴۰۲ از محل تجدیدپذیر تامین شود و تا پنج سال هر سال یک درصد اضافه شود تا این میزان به پنح درصد برسد.

وزیر نیرو در مورد مهم‌ترین نقطه ضعف صنعت نیرو، بیان کرد: نقطه ضعفمان در تجدیدپذیر به سبب نبود کشش از سمت بازار بوده و به طور کامل این موضوع منطقی به حساب می‌آید که از طرف بازار هم کششی نباشد زیرا انرژی و سوخت رایگان داده می‌شود، برای رفع این بی عدالتی، یک کشش تقاضا در قانون و مصوبه شورای عالی انرژی به وجود آوردیم، همکاران باید نظارت‌های لازم را انجام دهند که این موارد نیز اجرایی شود.

استفاده از بستر رسانه برای عبور از تابستان ۱۴۰۳

وی گفت: تابستان سختی را در پیش داشته اما می‌توانیم در صورت اجرا و رعایت برنامه‌های مناسب و مدون بدون قطعی برق این سه‌ماه را پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از چالش تابستان ۱۴۰۳، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها موضوع صرفه جویی را در یک چارچوب مدیریت شده را در یک بستر تعاملی با شیوه‌های اطلاع‌رسانی ساعتی و لحظه ای به مصرف کننده منتقل کرده و مشارکت ملی و عمومی را در صرفه جویی و توجه دادن به مصرف جلب کنیم، اگر این اقدام انجام شود در کنار اقدام‌های دیگر می‌توانیم نه تنها تابستان ۱۴۰۳ را بلکه تمام سال‌های پیش رو بدون چالش پشت سر بگذاریم.

محرابیان ادامه داد: موضوع اپراتور انرژی همین بحث را دنبال می‌کند، امروز بسترهای مختلفی برای ارتباط با مردم داریم یکی از این بسترها، استفاده از تلفن های همراه است و امکان تعامل وجود دارد و اگر ابزارهای دیگر رسانه بسیج شوند که بتواند این ارتباط را تقویت کنند، این یک ظرفیت بسیار مهم است که باید از آن حداکثر بهره را ببریم.

وی اظهار کرد: در کمیته توسعه و ارتقا شبکه، تعداد نقاطی که در شبکه ضعف داریم به خصوص در پیک تابستان، به خوبی شناسایی و اولویت بندی و به عنوان پروژه‌های حیاتی مصوب و ابلاغ شده است و اکنون مهم‌ترین آن‌ها در تهران، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و خوزستان در مسیر اجراست.

توقف خاموشی در دوسال گذشته

آرش کردی مشاور وزیر نیرو در ادامه در خصوص شرایط پیش روی صنعت برق در دوسال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۰ شرایطی بود که نوعی یاس و ناامیدی و سرخوردگی بر صنعت برق حاکم شده بود و این که از کجا شروع بکنیم که امور به سامان برسد کاری بود که در این دوره باید انجام می‌شد که با مدیریت وزیر نیرو به خوبی صورت گرفت به طوری که دو تابستان گذشته را با کمترین مشکل سپری کردیم.

وی با اشاره به تحول در شاخص های صنعت برق طی دو سال اخیر ادامه داد: بیشتر شاخص‌های مد نظر ابتدای برنامه وزارت نیرو محقق شده و بخش‌های مختلف صنعت برق اعم از اقتصادی، درآمدی و توسعه شبکه های برق) در مسیر درستی قرار گرفته‌اند.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: اقدام‌های وزارت نیرو در دوران وزارت آقای محرابیان به گونه‌ای بوده که ریل گذاری‌ها به شکل ایجاد قوانین منسجم و بلندمدت و پایدار انجام شده که اگر ما بتوانیم این قوانین را به منصه ظهور برسانیم، به طور حتم صنعت برق خیلی زود در جایگاه مطلوبی که شایسته آن هست، قرار خواهد گرفت.

کردی گزارشی از عملکرد شرکت توانیر در دوره مسئولیت خویش را بیان کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد وزارت نیرو در این دوره که دستاورد کمی هم نیست رضایت مردم، مشترکان و ذی نفعان صنعت برق و مسوولان نظام است که ناشی از اقدام‌هایی بوده که طی این دوره با راهبری شخص وزیر نیرو انجام شد.

وی در رابطه با مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو طی دوسال اخیر، افزود: در این دوره به بیش از ٣٠ هزار مگاولت آمپر توسعه شبکه دست یافتیم، بیش از ۴ هزار کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع احداث شد، شبکه برق ١٢ هزار روستا نوسازی و ١٧ هزار دستگاه مولد برق خورشیدی به عشایر تحویل داده شد.

رفع ناترازی‌های برق

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توانیر نیز در پایان پرداختن به دو موضوع ماده ۴ قانون مانع زدایی و جهت گیری مناسب در توسعه تجدیدپذیرها را جزو اولویت های کاری خود در مسئولیت جدید برشمرد و گفت: توجه به این مقوله قطعا می تواند به مشکل ناترازی صنعت برق کمک موثری کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا