انرژی

اوپک از خوش بینی به نفت کوتاه نیامد

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه از بازار نفت، به پیش‌بینی خود از رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ پایبند ماند و در یک ارزیابی اولیه غافلگیرکننده، اعلام کرد مصرف نفت در سال ۲۰۲۵، به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیش‌بینی اوپک از دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۲۵، مطابق با این دیدگاهش است که مصرف نفت در دو دهه آینده، همچنان رو به رشد خواهد بود و برخلاف دیدگاه آژانس‌هایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی است که پیش‌بینی کرده است تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰، به اوج خود می رسد زیرا جهان به سوی انرژی پاک تر حرکت خواهد کرد.

همچنین بخوانید

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت، ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت و به ۱۰۶.۲۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این گروه برای سال ۲۰۲۴، رشد تقاضا را به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می کند که نسبت به گزارش ماه گذشته تغییری نداشت.

با این حال، قیمت نفت، سال ۲۰۲۴ را به دلیل ابهام در بازار نسبت به وضعیت تقاضا که کاهش تولید جدید اوپک پلاس را تحت الشعاع قرار داده است، با عملکرد ضعیفی آغاز کرد.

پیش‌بینی سال ۲۰۲۵ در همان روزی منتشر شد که هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، مقاله ای را منتشر کرد و در آن، ضمن مخالفت با این برآوردها که تقاضا برای نفت نزدیک به اوج خود است، درخواست این گروه برای ادامه سرمایه گذاری در صنعت نفت را تکرار کرد. دبیرکل اوپک نوشت: نکته واضح، این است که اوج تقاضا برای نفت، در هیچ پیش‌بینی معتبر و قوی کوتاه‌مدت و میان‌مدتی نشان داده نمی‌شود. پیش‌بینی اوج تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری که شش سال دیگر به آن باقی مانده، چالش برانگیز است.

پیش‌بینی سال ۲۰۲۵، اولین پیش‌بینی اوپک در گزارش ماهانه خود است و بر اساس رویه قبلی این گروه، در ژوئیه سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می شد. اوپک اعلام کرد این پیش‌بینی را زودتر از حد معمول منتشر کرده است تا راهنمایی های بلندمدت برای بازار فراهم کند.

اوپک برای سال ۲۰۲۵، پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی جهانی، به ۲.۸ درصد در مقایسه با ۲.۶ درصد در سال میلادی جاری، افزایش یابد که بخشی از آن به دلیل کاهش نرخ بهره است. اوپک خاطرنشان کرد چین، خاورمیانه و هند، پیشران افزایش مصرف نفت خواهند بود.

برای سال میلادی جاری، انتظار اوپک از رشد تقاضا برای نفت، بسیار بیشتر از رشد ۱.۱ میلیون بشکه ای در روز است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، قرار است روز پنجشنبه، جدیدترین پیش‌بینی های خود را منتشر کند. طبق گزارش این آژانس، رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، در نتیجه رشد اقتصادی پایین تر از حد معمول در اقتصادهای بزرگ، بهبود بهره وری و رونق ناوگان خودروهای برقی، به نصف کاهش خواهد یافت.

جدای از دیدگاه‌های متفاوت خود در خصوص تقاضا، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، بر سر نیاز به سرمایه‌گذاری در عرضه جدید نفت هم اختلاف نظر دارند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید پایان دوره رشد سوخت‌های فسیلی، توجیه برای افزایش سرمایه‌گذاری را کمتر می‌کند.

اوپک و متحدانش در اوپک پلاس، از اواخر سال ۲۰۲۲، مجموعه‌ای کاهش تولید را برای حمایت از بازار نفت اعمال کرده‌اند. کاهش جدید تولید اوپک پلاس، از ژانویه آغاز شده است اما گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید نفت این گروه در دسامبر، کمی افزایش یافت و با ۷۳ هزار بشکه در روز افزایش، به ۲۶.۷۰ میلیون بشکه در روز رسید.

اوپک آمار تولید خود را اصلاح کرد تا منعکس کننده خروج آنگولا از عضویت این گروه باشد که ماه گذشته توسط این کشور آفریقایی اعلام شد. بر پایه گزارش اوپک، تا دسامبر، تولید نفت این گروه، سهم ۲۶.۵ درصدی از بازار جهانی نفت داشت.

طبق محاسبات رویترز بر اساس آمار اوپک، سهم بازار این گروه در نتیجه کاهش تولید متوالی و خروج برخی از اعضا و با وجود پیوستن چند تولیدکننده کوچک دیگر، از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۷، کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، نمایندگان اوپک با استناد به دیدگاه این گروه، مبنی بر کاهش رشد عرضه غیراوپک و بهبود سهم بازار اعضای اوپک در طول زمان، مسئله کاهش سهم بازار را کم اهمیت جلوه داده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا