اقتصاد کلان

پیش‌بینی رشد ساخت‌وساز ایران در ۴ سال آینده

صنعت ساخت و ساز ایران با ثبت رشد ۰.۵ درصدی در سال ۲۰۲۳، بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ میانگین سالانه رشد ۳.۴ درصدی را پیش رو خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وب سایت و نشریه اقتصادی Meed بر اساس گزارش گلوبال دیتا اعلام کرده بازده صنعت ساخت و ساز ایران پس از کاهش سالانه ۲.۵ درصدی در سال ۲۰۲۲، در سال ۲۰۲۳ رشد نهایی ۰.۵ درصدی داشته است.

همچنین بخوانید

این بهبود بازده در صنعت ساخت و ساز با حمایت سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در پروژه های تولید صنعتی، انرژی و زیرساخت بوده است.  

این گزارش به نقل از مرکز آمار ایران ذکر می کند که بر اساس تحلیل سال به سال (YoY)، در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ ارزش افزوده این صنعت به ۴.۷ درصد افزایش یافته است. این میزان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۳.۷ درصد و و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، ۴.۶ درصد بوده است.  

به گفته این گزارش، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) در نظر دارد با تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به مشارکت در اجرای پروژه‌های زیربنایی، سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان را افزایش دهد.

این گزارش بیان می کند که بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، در هفت ماهه نخست سال جاری، ‌ در مجموع ۲۸.۴۷ کادریلیون ریال (معادل ۵۶  میلیارد دلار) وام بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۲۳.۹ درصد افزایش داشته است.

انتظار می‌رود در باقی‌مانده دوره پیش‌بینی، بازده صنعت ساخت و ساز بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷  با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های پتروشیمی، انرژی و مسکن میانگین سالانه رشد ۳.۴ درصدی را ثبت کند.

در نوامبر ۲۰۲۳، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برنامه های خود را برای سرمایه گذاری ۲۴۱.۹ تریلیون ریالی (معادل ۴.۲ میلیارد دلار) برای اجرای پروژه های داخلی در صنعت پتروشیمی ایران تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. هدف این شرکت رسیدن به ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون تن تولیدات پتروشیمی تا سال ۲۰۳۳ است. همچنین ۱۰۰ پروژه به ارزش ۴ کادریلیون IRR (معادل ۷۰ میلیارد دلار) در سراسر کشور شناسایی شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا