اقتصاد کلان

موفقیت در خنثی‌سازی شوک‌های سیاسی به بازار ارز

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه عمده تمرکز و سیاست بانک مرکزی به سمت سیاست‌های تثبیت است، گفت: تثبیت نرخ ارز در یک دامنه مشخص از اولویت‌های بانک مرکزی است و هدف و انگیزه‌ حاکمیت پولی و سیاست‌گذار ارزی نیز همین است.

ایمان زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با طرح این پرسش که آیا شوک‌های سیاسی که به اقتصاد وارد می‌شوند امکان تاثیر قیمتی را دارد؟ گفت: تجربه ثابت کرده که این اتفاق در دفعات مختلف افتاده است. شما می‌توانید رد پای ریسک‌های سیاسی، تحولات و تنش‌هایی که ایجاد می‌شود را در اقتصاد ببینید. در نمونه‌های اخیر هم مساله مربوط به جنگ غزه یا درگیری‌های دیگر در کشورهای منطقه می‌تواند یک شوک جدید به حوزه اقتصادی وارد کرده و موجب تلاطم در بازار ارز شود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بازار ارز متاثر از اخبار و رویدادها و به‌ ویژه شوک‌های سیاسی است که باعث ریسک‌های اقتصادی می‌شود و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. اما در دوره جدید بانک مرکزی به نظر می‌رسد با توجه به مدیریت انتظارات، توجه به خنثی‌سازی این نوع شوک‌ها و تلاطمات و سرریز آن به قیمت ارز به‌نوعی می‌توان گفت در برابر اتفاقات سیاسی مثل جنگ غزه توفیق داشته و موفق عمل کرده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله این است که بانک مرکزی بتواند شرایط را به نحوی مدیریت کند و انتظارات را به سمتی ببرد که تقاضای غیر واقعی در این حوزه نداشته باشیم. زمانی که با یک تحول و شوک مواجه می‌شویم، حجم تقاضاهای غیرواقعی زیاد می‌شود، یا تقاضای سفته‌بازی و سوداگرانه، یا تقاضای احتیاطی که به فراخور موقعیت سعی در تثبیت دارایی‌هایشان دارند؛ یعنی عملا تقاضای معاملاتی یا واقعی تغییر نمی‌کند.

زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه در شاخص‌های کلان کشور تحول بنیادینی نمی‌بینیم، به نظر می‌رسد که بخشی از تحولات ارزی می‌تواند ناشی از شوک‌های سیاسی و تنش‌ها باشد. به نوعی برخی سعی در کشاندن نزاع‌های سیاسی به میدان عملیاتی دارند. از آن طرف هم عده‌ای به دنبال این هستند که به افزایش قیمت ارز در کشور بدمند و بازار را با تلاطم همراه کنند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به ماه‌های ابتدایی سال میلادی جدید گفت: ژانویه پایان سال مالی برخی کشورهاست که با ما مراوده مالی دارند، اما شاهدیم که افزایش چشمگیر ارز اتفاق نمی‌افتد و تقاضای معاملاتی با پیک در انتهای سال معاملاتی تغییری نکرده است؛ از طرف دیگر پایان سال شمسی نزدیک است و سفرهای مردمی هم وجود دارد اما از الان نمی‌تواند افزایش قیمت را توجیه کند. هرچه ما به اسفند و روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم، اثر این موضوع بیشتر مشهود است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید یک افق روشن برای فعالان اقتصادی ترسیم کرد و شوک‌های اقتصادی که متاثر از رویدادهای سیاسی و تحولات میدانی هستند را خنثی‌سازی کنیم. اگر این‌ها تبیین شود، بار روانی منفی که باعث می‌شود قیمت ارز افزایشی باشد را به‌نوعی خنثی کرده یا بتوان قیمت ارز را به‌ صورت کنترل‌ شده به میانگین چند ماه گذشته خود باز گرداند و ثبات را شاهد باشیم.  

زنگنه با بیان اینکه عمده تمرکز و سیاست بانک مرکزی به سمت سیاست‌های تثبیت است، گفت: از این رو تثبیت نرخ ارز در یک دامنه مشخص از اولویت‌های بانک مرکزی است و هدف و انگیزه‌ حاکمیت پولی و سیاست‌گذار ارزی هم همین است.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا