انرژی

تراز آب دریای خزر ۲۵ سانتی متر کاهش یافت

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: از ابتدای امسال تاکنون سطح تراز آب دریای خزر ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا کاویان‌پور در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این میزان کاهش بیشتر ناشی از روند گرمایش زمین بوده  که ایران را هم درگیر کرده است، اظهار کرد: سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر جمعا حدود نیم متر کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه با توجه به روند افزایش دما کاهش سطح تراز آب دریای خزر تداوم خواهد داشت، گفت: سال‌های آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان خواهد شد و کاهش بر روی فعالیت‌های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثر گذار است.

رئیس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه ۱۹۰ میلیارد متر مکعب آب دریای خزر در اثر کاهش سطح تراز از بین رفته است، افزود: مطالعات گسترده‌ای در موسسه تحقیقات آب و به خصوص مرکز مطالعات و تحقیقات در موضوع دریای خزر انجام شده که به زودی نتایج این تحقیقات اطلاع رسانی می‌شود.

کاویان‌پور در خصوص راه‌اندازی سامانه پایش و هشدار سیل در موسسه تحقیقات آب، اظهار کرد: سامانه پایش اراضی کشور راه‌اندازی شده که اطلاعات آن همواره به روزرسانی شده و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه میزان آب ورودی به سدها نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود، گفت: بحث کاهش سطح تراز آب دریای خزر خیلی جدی است و در آینده این کاهش قابل توجه خواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه از ۱۸۵۰ میلادی بحث تغییر اقلیم مطرح بوده و از سال ۱۹۰۰ روند رشد آن بیشتر شده است.

کاویان‌پور با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۸۰ به طور جدی درگیر تغییر اقلیم شده است، ادامه داد: سال گذشته ۱.۳ درجه افزایش دما داشته‌ایم و امسال نیز در نقاط مختلف بین یک تا ۴ درجه افزایش دما داریم که این افزایش دما اثر مستقیمی روی منابع آبی دارد و سبب کاهش این منابع می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا