انرژی

انرژی، محور توسعه همکاری ایران و ترکیه شد

ایران و ترکیه به منظور توسعه روابط خود با محوریت انرژی بار دیگر دور میز مذاکره نشستند و در نهایت سند همکاری تهران و آنکارا در حوزه انرژی امضا و آنطور که اعلام شده هدف‌گذاری ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار تعیین شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، روز گذشته جواد اوجی – وزیر نفت – به‌منظور مذاکره سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، آغاز مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران راهی آنکارا شد و با آلپ ارسلان بیرقدار – وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه – دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین بخوانید

رئیس‌جمهوری نیز به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، روز گذشته در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد. باتوجه به اینکه انرژی یکی از محورهای توسعه همکاری ایران و ترکیه است روز گذشته در ادامه برنامه‌های سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی به ترکیه، جواد اوجی و آلپ ارسلان بیرقدار در حضور رؤسای جمهوری دو کشور یک سند همکاری در حوزه انرژی امضا کردند.

مقام‌های دو کشور پس از حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، در حضور رؤسای‌جمهور، ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل و نقل ریلی و هوایی، برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند.

آنطور که سیدابراهیم رئیسی – رئیس‌جمهوری ایران – اعلام کرده آنکارا شریک تجاری و اقتصادی مهم تهران است، هدف‌گذاری ما ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار است که این هدف با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه توسعه روابط ایران و ترکیه همسو با سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای اسلامی است، به عضویت ایران و ترکیه در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچون «اکو» و «شانگهای» اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این سفر موجب توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دو کشور شود.

تقویت همکاری در زمینه تبادل با ثبات انرژی

باتوجه به اینکه در طول سال های اخیر ترکیه نیز همیشه مشتاق توسعه همکاری با ایران به ویژه در حوزه انرژی بوده است، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهوری ترکیه – نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری دیدارهای پربار امروز خود و مقامات دولتش با رئیس‌جمهوری و مقام‌های دولت ایران گفت که دو کشور همچنین گفت‌وگوهای خوبی در زمینه تقویت همکاری در زمینه کریدورها و مسیرهای ریلی و جاده‌ای و تبادل باثبات انرژی به‌ویژه گاز داشتند.

به گفته وی، گفت و گوهای مفصلی برای توسعه تبادلات تجاری داشتیم و توافق کردیم که همه تلاش خود را برای رساندن حجم مبادلات به عدد ۳۰ میلیارد دلار به‌کار بگیریم.

در این نشست همچنین توافق‌هایی بین اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه درباره روابط تجاری انجام شد که اهم محورهای آن عبارتند از افزایش صادرات و سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و ترکیه، خرید و فروش برق بین دو کشور و افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری ترکیه در خطوط انتقال برق فی مابین (خوی-وان) صورت گرفت.

درواقع، سفر رئیس‌جمهور به ترکیه با محوریت تقویت همکاری در زمینه انرژی است و تمدید قرارداد بلندمدت گاز بین دو کشور در این سفر انجام خواهد شد.

آنطور که صفری – معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران – اعلام کرده، یک همکاری خواهد شد در زمینه سرمایه‌گذاری در منابع گازی ایران که در افزایش توان صادراتی ما به ترکیه موثر است. همچنین در حوزه همکاری انرژی و نفتی صحبت‌هایی در حال انجام است ولی مهم سرمایه‌گذاری در منابع گازی کشور است که از سوی ترکیه قرار است انجام شود.

به گفته وی، در این سفر برق ما به شبکه برق ترکیه از روش برق تکنولوژی دی سی اتصال پیدا خواهد کرد که از شهر خوی به شهر وان خواهد بود که حرکتی به جلوست و می‌توان گفت همکاری در زمینه کارهای دانش بنیان است که با این کار قرار است شبکه برق ایران به شبکه برق ترکیه وصل می‌شود.

ایران و ترکیه پتانسیل بالایی برای افزایش همکاری ها در حوزه انرژی دارند، هرچند که در سال های اخیر نیز به این موضوع توجهشده ما به نظر می رسد نگاه ویژه دولت سیزدهم به دیپلماسی انرژی تحول جدیدی را در این عرصه رقم بزند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا