بورسبورس اوراق

مزایای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: یکی از اصول اولیه بازارهای مالی توسعه ابزارها با هدف مدیریت ریسک و ایجاد جذابیت برای اقشار مختلف سرمایه‌گذاران است تا از طریق بازار سرمایه، ضمن مدیریت ریسک، پس‌اندازهای خود را تبدیل به سرمایه‌گذاری مولد کنند.

طرح

مهدی افنانی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در خصوص مزایای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس بیان کرد: یکی از اصول اولیه بازارهای مالی توسعه ابزارها با هدف مدیریت ریسک و ایجاد جذابیت برای اقشار مختلف سرمایه‌گذاران است تا از طریق بازار سرمایه، ضمن مدیریت ریسک، پس‌اندازهای خود را تبدیل به سرمایه‌گذاری مولد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های بخشی به عنوان یکی از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری غیر مستقیم اظهار کرد: صندوق‌های بخشی، بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود را در صنعتی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنندو تمرکز روی یک صنعت خاص برای سرمایه‌گذاران چند مزیت به همراه دارد. مزیت اول آنکه هر چند وقت یکبار، تمرکز دولت متوجه یک صنعت خاص بوده و سیاست‌گذاران با اعزای امتیازانی، از یک صنعت حمایت می‌کنند تا با توسعه آن صنعت به اقتصاد کشور کمک شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب به‌موقع صنعتی که مورد توجه ویژه سیاستگذاران قرار دارد، از منافع توسعه آن صنعت برخوردار شوند.

جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس

وی افزود: ضمن اینکه صندوق‌های بخشی توسط تیمی حرفه‌ای مدیریت می‌شود و این مدیران حرفه‌ای با بررسی و تحلیل نمادهای مختلف آن صنعت، منابع سرمایه‌گذاران را به سمت نمادهای پر پتانسیل‌تر هدایت می‌کنند و سرمایه‌گذاران هم از بازدهی این سرمایه‌گذاری حرفه‌ای برخوردار خواهند شد. علاوه بر این، با راه‌اندازی و توسعه صندوق‌های بخشی تنوع برای سرمایه‌گذاران غیر مستقیم افزایش یافته و سرمایه‌گذاران غیرمستقیم، قدرت انتخاب بیشتری خواهند داشت. تنوع‌بخشی به ابزارها، جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را هم افزایش داده و از طریق این صندوق‌ها منابع بیشتری جذب بازار سرمایه خواهد شد.

توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری

افنانی در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه از منظر توسعه ابزارها و نهادهای مالی، در چند سال گذشته رشد و توسعه مناسبی داشته؛ اما هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله داریم. امیدوارم با توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، بتوان شرایطی فراهم کرد که تمامی اقشار جامعه را جذب بازار سرمایه کنیم. با توجه به تعداد و ارزش بازار شرکت‌های پتروشیمی و فولادی‌ و معدنی و… به نظر می‌رسد این پتانسیل در بازار سرمایه ما وجود دارد که در هر صنعت چند صندوق بخشی فعال باشند. قطعا توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بالاخص صندوق‌های بخشی، بازار سرمایه هم تحلیل‌پذیرتر خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا