انرژی

نیروگاه خورشیدی در سه شهرک صنعتی سمنان ساخته می شود

سمینار «توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک‌های صنعتی»با حضور نمایندگان ساتبا و مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در جمع صاحبان و مدیران صنایع استان سمنان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا در این سمینار به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو و هم‌چنین اقدامات ساتبا در دولت سیزدهم برای ایجاد مدل‌های متنوع جهت سرمایه‌گذاری توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت.

همچنین بخوانید

محمدنژاد با اشاره به نقش و اهمیت صنایع به عنوان موتورهای پیشران تولید و اقتصاد کشور، در خصوص ضرورت و نحوه همکاری صنایع در حوزه تامین برق و امکان برون رفت از مشکلات ناترازی برق توضیحاتی را ارائه کرد.

محمدنژاد به تشریح مزایای توسعه هرچه بیشتر تجدیدپذیرها برای کشور از جمله کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کمک به برون رفت از ناترازی گازطبیعی، افزایش امنیت انرژی و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع، به قابل رقابت بودن و حتی برتری اقتصادی تجدیدپذیرها نسبت به توسعه برق فسیلی اشاره کرد.

هم‌چنین قاسمی‌نژاد، رئیس گروه توسعه نیروگاه‌ها در صنایع و شهرک‌های خورشیدی ساتبا به تشریح جزییات مدل‌های سرمایه‌گذاری توسعه تجدیدپذیرها و مکانیزم‌هایی که در ساتبا برای حمایت و جذب سرمایه‌گذاران پیش‌بینی و نهایی شده، پرداخته و قوانین و مقررات مربوطه در این حوزه بویژه ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را برای صاحبین صنایع تشریح کرد.

حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سمنان با اشاره به مصرف ۵۰ درصد برق استان توسط صنایع، در ارتباط با ضرورت توسعه روزافزون نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک توضیحاتی را ارائه کرد و در ادامه به نصب و بهره‌برداری حدود دو مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال جاری، اشاره و پیش‌بینی کرد تا انتهای امسال اتصال به شبکه یک مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر نیز تحقق یابد.

او به ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان پرداخت و خاطرنشان کرد: این ظرفیت در حال حاضر به میزان ۳۰ مگاوات بوده و ۲۰ مگاوات آن تحت مدیریت برق منطقه‌ای استان سمنان است.

مهندس باقری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی و مزایای ایجاد آن توضیحاتی را ارائه و اضافه کرد: طی دو ماه اخیر با همکاری ساتبا و در تعامل با شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای، مطالعات ایجاد فاز خورشیدی در ۳ شهرک صنعتی سرخه، سمنان و مهدیشهر انجام شده و طی بهمن‌ماه سال‌جاری تفاهم‌نامه ۵ جانبه‌ای بدین منظور با حضور معاون وزیر نیرو و ریاست ساتبا و استاندار سمنان مبادله خواهد شد.

باقری افزود: سطح خدمات ارائه شده برای فاز خورشیدی شهرک‌های صنعتی موجود موجب کاهش قابل توجه هزینه واگذاری زمین به متقاضیان می‌شود و مهم‌تر اینکه متقاضیان احداث نیروگاه خورشیدی می‌توانند تنها با پرداخت ۲۰ درصد هزینه اولیه مالک زمین شوند و بقیه هزینه را نیز به صورت اقساط بلند مدت ۱۰ ساله پرداخت کنند و بلافاصله با ساتبا قرارداد مبادله کرده و اقدام به احداث نیروگاه کنند.

وی ادامه داد: مجوزها فراهم بوده و زیرساخت‌های عرصه‌های موجود در شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی یا فاز خورشیدی شهرک‌های صنعتی آماده است.

در پایان نمایندگان ساتبا و مدیران عامل شرکت توزیع نیروی برق و شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در یک پنل پرسش و پاسخ، کلیه ابهامات و سوالات صاحبان صنایع و متقاضیان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در زمینه ابلاغیه‌ها و بخش‌نامه‌ها و همچنین مباحث فنی، قراردادی، اقتصادی و موارد مربوط به اتصال به شبکه و … را پاسخ دادند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا