اقتصاد کلان

تراکنش‌های فروش نان تعیین کننده سهمیه آرد نانوایان می‌شود

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان درباره نحوه تخصیص سهمیه آرد گفت: تراکنش‌های فروش نانوایان در سامانه ثبت و پردازش می‌شود و بر اساس آن، میزان اختصاص عادلانه آرد نانوایان تعیین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موضوع تغییرات سهمیه آرد نانوایان با حضور مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی بررسی شد.

همچنین بخوانید

محمد رسول نظافتی – مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان – در این جلسه با بیان اینکه تقریبا ۲۱ ماه از استقرار دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در سراسر کشو  می‌گذرد، تشریح کرد: حدود ۱۰ ماه هم است که از تغییر نظام تخصیص آرد یارانه‌ای به واحدهای خبازی عبور می‌کند، در این ۱۰ ماه فرآیندهایی را درنظر گرفتیم که به اطلاع نانواها و مردم عزیز که مواجهه دارند با این فرآیندها به اطلاع شان رسید.

وی با تأکید بر اینکه در این ۱۰ ماه نانوایی هم باید این موضوع را فرا می گرفتند، توضیح داد: چون این تخصیص سهمیه در هر ماه اتفاق می‌افتد، در هر دهه نانوایان عزیز خرید انجام می‌دهند.

نظافتی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، در پاسخ به این سوال که نانوایان کجا می‌توانند کارنامه‌ خود را به صورت شفاف دریافت کنند؟ تصریح کرد: در موضوع نیازهای پرحجم نان مثالی می‌توانیم مانند رستوران خوابگاه دانشجویی محل بگوییم، یا هر نیاز پرحجم نان دیگری که وجود دارد در کشور زیرساختش را فراهم کردیم و می‌توانند در سامانه ثبت نام بکنند، هر میزانی که مدنظر دارند که تهیه نان انجام بدهند را در آن سامانه ثبت می‌کنند، بعد از تایید می‌توانند از منوی مربوط، از منوی خرید کسب و کارها و نهادها خریدشان را انجام بدهند، بنابراین فرآیندها موجود است و این که عرض می‌کنیم هیچ محدودیتی وجود ندارد، درواقع هم به همین شکل است، یعنی ما در موضوع  فروش نان، محدودیتی نداریم. نکته قابل توجه این است که ما در پاسخ دهی به نیازهای موردی برای خرید حجم بالا، زیرساختی فراهم کردیم که حتی فرد قبل از انجام فرآیند ثبت نام به منظور این که بتواند نیازش را در لحظه تامین بکند، از منوی کسب و کار می‌تواند خریدش را در یک بازه‌ای انجام بدهد و هیچ محدودیتی هم در این زمینه نداریم.

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان افزود: نیازهای موردی هیچ نیازی به تایید و توسط نهاد خاصی ندارد، موضوع بعدی در موضوع نمایش کارنامه نانوایان است که کارنامه‌های نانوایان به صورت منظم در بازه‌های ۱۰ روزه یعنی بعد از شکل گیری آن سابقه داده‌ای در برنامه کاربردی نانوا، نانوایان عزیز می‌توانند کارنامه عملکردی شان، ریز سوابقشان، تعداد نان فروخته شده، مبالغ کمک هزینه‌ای که دریافت کردند.

این مقام مسئول گفت: در موضوع کاهش سهمیه ما موضوع تخصیص سهمیه واحدهای خبازی به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد، همانگونه که در گزارشات قبلی گفته شد نظرمردم، سوابق بازرسی، سوابق عملکردی نانوا و نظرهای میدانی کارگروه‌های آرد و نان استان در موضوع تخصیص سهیمه واحدهای خباری موثر است، بنابراین در اینکه ما بگوییم دلیل کاهش یا افزایش سهمیه دقیقا به چه شکلی است را در سامانه به صورت عمده دلایل کاهش سهمیه نمایش می‌دهیم، ولی این که دلیل قطعی را بخواهیم در برنامه کاربردی به نانوا نمایش بدهیم، به خاطر این تعدد دلایل تخصیص سهمیه قاعدتا اتفاق نمی‌افتد.

نظافتی همچنین تصریح کرد: در خصوص تخصیص سهمیه شاخص‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد و پرتکرارترین عناوین دلایل کاهش سهمیه در آن کارنامه قرار می‌گیرد. شاخصی که به آن استناد شده است شاخصی است که وضعیت را نسبت به نانوایی‌های اطراف نشان می‌دهد.  در موضوع سهمیه‌های واحدهای خبازی در کشور در حال حاضر حدود ۷۰ درصد واحدهای خبازی، سهمیه‌های آردشان یا افزایش یافته و یا ثابت مانده است یعنی قریب به ۳۰ درصد واحدهای خبازی دچار کاهش سهمیه شدند.  شاخص دیگری را هم اعلام کنم، حداکثر پنج درصد واحدهای خبازی ما در کشور در زمره واحدهای خبازی پر ریسک یا خیلی پر ریسک قرار می‌گیرند این یعنی در موضوع محاسبه عملکرد واحدهای خبازی اگر تخلفی تکرار شود، اگر نانوایی واحد نانوایی مصرانه بر یک فعالیت نامتعارف تاکید کند در دوره‌های بعد شاهد کاهش سهمیه و افت رتبه اعتباری هستیم.

به گفته مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، ۳۰ درصد نانوایان در سطح کشور سهمیه شان کم شده و ۷۰ درصد افزایش یافته با بدون تغییر است و می توان گفت بالای ۶۰ درصد این افراد سهمیه شان افزایش یافته است.

نظافتی: درباره موضوع تخصیص سهمیه فرآیند تشریح کرد: بعد از این که عملکرد نانوا در موضوع فروش نان یعنی تراکنش‌های فروش نان که در سامانه ثبت، در سوابق عملکردی نانوا درج می‌شود قبل از اصطلاح دوستان، آغاز بازگشایی سامانه، داده‌های یک ماهه عملکردی نانوایان به دلیل این که بالاخره روزهایی تعطیل است افت فروش دارند یا به دلایل شرایط آب و هوایی افت فروش دارند.  بنابراین به دلیل این که تاثیرات چشمگیری در موضوع تخصیص سهمیه نانوایی‌ها رخ ندهد بازه یک ماهه‌ای را مدنظر قرار دادیم و بعد از بررسی عملکرد و کنارگذاشتن تراکنش‌های غیرواقعی، سهمیه‌های تخصیص یافته به صورت هوشمند در اختیار کارگروه‌های آرد و نان استان قرار می‌گیرد تا کارگروه‌ها براساس آن دانش میدان و آن ضرورت‌هایی که در ملاحظات استانی خودشان مدنظر دارند در موضوع تامین پایدار نان استان، ویرایش‌هایی را در چارچوب قوانین انجام می‌دهند؛ ضوابطی که به آن‌ها ابلاغ شده و بعد از این ویرایش‌ها تخصیص سامانه اتفاق می‌افتد که این ویرایش‌ها که یک چارچوب و ضوابطی دارد در چارچوب مصوبات کارگروه های آرد و نان استان ها اتفاق می افتد و تخصیص‌های بی رویه نیست. بنابراین شاخص‌هایی که در موضوع تخصیص آرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد نظر مردم، سوابق بازرسی و سوابق عملکردی نانوا در کارت خوان‌های هوشمند است و تراکنش‌های غیرواقعی بعد از پالایش.

وی درباره تراکنش های غیر واقعی اظهار کرد: تراکنش‌هایی که سامانه به صورت هوشمند تشخیص از گذشته رفتار نانوا و نانوایی‌های اطرافش تشخیص می‌دهد و کنار گذاشته می‌شود یعنی این را سامانه هوشمند به صورت هوشمند محاسبه می‌کند و پارامترهای متعددی را مدنظر دارد.

در ادامه مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با اشاره به اینکه از زمان آغاز طرح میزانی برای صرفه جویی در زمینه عرضه آرد اعلام شد، تصریح کرد: در طرح هوشمند سازی از ابتدا حکمرانی مبتنی بر داده را پیاده سازی کردیم که بتوانیم مدلی را ارائه کنیم که به سراغ روش‌هایی مثل آزادسازی قیمت نان، سهمیه بندی نان در کشور نرویم و برکاتی هم داشت از جمله صرفه جویی که ما در تحلیل واقع بینانه خودمان برآوردمان حدود سه میلیون تن آرد در یک بازه حدود یکساله و نیمه است؛ یعنی از ابتدای شروع طرح و در یک تحلیل محافظه کارانه که اغلب تحلیل می‌کنند حدود یک و نیم میلیون تن آرد  در این طرح صرفه جویی شد، سه میلیون تن نگاه واقع بینانه و یک و نیم میلیون تن هم نگاه محافظه کارانه است.

نظافتی تأکید کرد: ما هیچ وقت این ادعا را نداریم که هدررفت یا انحراف آرد یارانه‌ای به صفر رسیده، این عددی که اعلام کرد مجموع ۵۰۰۰ است و اگر یک ضرب و تقسیم انجام دهیم به یک عددی خواهیم رسید ولی هیچ وقت ادعا نکردیم که میزان انحراف آرد یارانه‌ای به صفر رسیده بلکه کاهش یافته، با گزارش‌هایی که به ما می‌رسید چند صدتن آرد یارانه‌ای انحراف داشت و از ۵۰۰۰ به چند دانه نان رسیدیم یعنی ملاک روایت‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد و داریم به سمت صفر حرکت می‌کنیم.

وی که در یک گفت و گوی تلویزیونی صحبت می کرد در پایان گفت: در خصوص تخصیص سهمیه که دوستان بیان می‌کنند نانوا به منظور برگرداندن اصطلاحا سهمیه آرد خودش مراجعه می‌کند، به عنوان رویه جاری وجود ندارد یعنی نانوایی‌ها سهمیه واقعی شان، میزان دسترسی به آرد یارانه‌ای شان همان چیزی است که در سامانه وجود دارد و این اختیاراتی که به استان‌ها تفویض شده در چارچوب مدیریت فضای آرد و نان استانشان است. در موضوع تخلفات از روز ابتدای استقرار دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در کشور، کمک هزینه‌ای به نانوایان پرداخت شد که در شروع طرح حدود ۱۵ درصد و بعد افزایش یافته و الان حدود ۴۰ درصد به صورت شب به شب ما به ازای عملکردشان کمک هزینه پرداخت می‌کنیم این عددی که می گویم کل هزینه‌های خرید آرد یارانه‌ای است، تامین خمیرمایه و هزینه‌های انرژی واحدهای خبازی را تامین می‌کند و آن میزان که واحدهای خبازی به ازای قیمت نان از مردم دریافت می‌کنند، آن به منظور تامین اجاره و دستمزدشان است؛ در موضوع خمیرمایه هم برای کاهش هزینه‌های واحد خبازی یک سری تمهیداتی انجام شده است.

در ادامه امیر کرملو – رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی – نیز در پاسخ به این سوال که در عرضه نان به مردم محدودیت وجود دارد یا خیر اظهار کرد: نانوایان با آتش بسیار بسیار داغ زحمت می‌کشند و نان این مملکت را تامین می‌کنند، ما بحث محدودیت را به صورت رسمی به هیچ کدام از واحدهایمان اعلام نکردیم، متاسفانه در این شرایط خیلی هایشان می‌توانند یک برداشت جداگانه بکنند، صحبت ما بحث تشویق و تنبیه نانواست.

وی افزود: زمانی که همکاران من سهمیه آردشان در ماه و در دهه کم می‌شود و به باجه‌های خدمت شرکت نانی نو مراجعه می‌کنند، چیزی که همکاران را آنجا توجیه می‌کنند، بحث بیشتر از فروش متعارف و نامتعارف بودن نان است و این نانوای ما وقتی که می‌آید این محاسبات را بر حسب عدم اطلاع و بر حسب عدم آموزش‌هایی که ازآن اول از سمت شرکت نانی نو و مجریان طرح، قرار نگرفته، بررسی می کند و آن تعداد را مدنظر قرار می‌گیرد.

کرملو گفت: بنابراین بحث متعارف و غیرمتعارف بودن را یک بار به صورت واضح و روشن به نانواها توضیح دادند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا