بورسبورس اوراق

کیفی‌سازی سوخت در ٩ پالایشگاه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ٩ پالایشگاه در حوزه کیفی‌سازی سوخت گام‌های مطلوبی برداشته‌اند.

 پالایشگاه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) علی سلاجقه در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست به عنوان مرجع تغییر اقلیم گام‌های اساسی در زمینه برنامه ریزی و سیاست‌گذاری ها برداشته و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار را به عنوان دامنه این پدیده قرار داده است.

وی افزود: تغییر اقلیم دارای دو بعد طبیعی و انسانی است، بعد طبیعی طی قرن ها شاهد تغییراتی در آب و هوای زمین بودیم در دوره ای یخبندان و در دوره ای گرمای شدید رخ داده است، تمام اینها حکایت از تغییر اقلیم دارد و برای اینکه کره زمین خودش را سامان دهد حتما تغییرات را می پذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: بعد دیگر تغییرات انسان ساز است و حرف ما در این بخش است ، می دانیم که امروز محیط زیست دچار بحران شده ، کمبود منابع آبی، گرد و غبار، فرونشست زمین، سیلاب ها و آتش سوزی ها نتیجه تغییر اقلیم است و ما انسانها این روند را تسریع کردیم.

سلاجقه بیان کرد: اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید وضعیت محیط‌زیست جهان را مدیریت کنیم چون ادامه این روند به ضرر انسان ها خواهد بود از این جهت اقداماتی در دنیا آغاز شده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: ایران در منطقه گرم و نیمه خشک واقع شده و همین فرایند تغییر اقلیم را شدت می بخشد اما با این وجود ایران در پهنه ای قرار گرفته که متنوع ترین شرایط اقلیمی همراه با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است که تمام آنها تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد : در روند تغییر اقلیم سازگاری مسأله مهمی است باید در بحث تولید ، مصرف و بازگردانی دقت کنیم، گاهی شاهد آن هستیم که برخی تغییر اقلیم را قبول ندارند و گازهای گلخانه‌ای را یک واقعیت ناموجود می دانند و معتقدند چنین چیزی وجود ندارد که باید این نگاه تغییر کند.

سلاجقه با اشاره به عوارض تغییر اقلیم در دنیا و کشور، گفت: توفان کاترینا در سال ٢٠٠۵ در آمریکا عوارض زیادی ایجاد کرد و تاکنون حدود ١٢۵ میلیارد دلار هزینه شده اما هنوز منطقه به شرایط عادی خود برنگشته است ، یا اینکه سیلاب سال ١٣٩٨ حدود ٣۵ هزار تومان خسارت وارد کرد و با وجود هزینه بسیار هنوز مشکل داریم.

پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه وزارتخانه صمت ، نیرو و جهاد باید اقداماتی اساسی انجام دهند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان مرجع ملی تغییر اقلیم اقدامات خوبی انجام داده است، برای اولین بار پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است و بر اساس آن سازمان محیط‌زیست مکلف شده در مدت یکسال و با همکاری دستگاه‌های متولی برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم را تدوین کند.

سلاجقه تاکید کرد: رویکرد دولت عملیاتی است اما شرایط تغییر اقلیم چنان حاد بوده که تاثیر عمل دولت چندان ملموس نیست اما در این زمینه گام های خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در زمینه کیفی سازی سوخت در کشور انجام شده است، گفت: در این راستا ٩ پالایشگاه در حوزه کیفی‌سازی سوخت گام‌های مطلوبی برداشته‌اند همچنین کاهش سولفور در سوخت هم دنبال می شود. بیشترین خاموشی فلرها در این دولت صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: برقی کردن خودروها در راستای کاهش آلودگی هوا هم در دولت دنبال می شود هر چند در زمینه آلودگی ناشی از سایش هم حرف داریم، وزارت صمت در این راستا رویکرد خوبی دارد .

سلاجقه اظهارداشت: در زمینه استفاده از سموم کشاورزی هم گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی درباره دریاچه ارومیه گفت: در زمینه دریاچه ارومیه اعتقاد ما بر مدیریت نرم بود البته دولت قبلی نسبت به مدیریت سخت اقدام کرده بود ، به هر حال این دولت مدیریت نرم را در حوضه آبریز دریاچه آغاز کرد و بحث اصلی مبتنی بر عملکرد وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی است. وزارت جهاد باید گام‌های سازنده ای در زمینه تهیه نقشه الگوی کشت بردارد همچنین وزارت نیرو چاه‌های غیرمجاز را ساماندهی کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: در زمینه مصرف آب شرایط تغییر کرده است ، شاهد دگردیسی در تنوع زیستی ایران و جهان هستیم ،به دنبال آن شاهد دگردیسی جانوری و فرهنگی خواهیم بود باید در این زمینه کار شود تا سازگاری اتفاق بیافتد.

۶٠ درصد میانگین جهانی مصرف آب در کشاورزی

سلاجقه گفت: گاها شنیده می شود که وزارت جهاد میزان آبی که مصرف می کند را قبول ندارد ، ما می گوییم خودشان در این زمینه تحقیق کنند ، در جهان میانگین مصرف آب در کشاورزی حدود ۶٠ درصد است اما عددی که در این زمینه در کشور ما اعلام می شود قابل قبول نیست که وزارت جهاد باید در این زمینه برنامه ریزی اساسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: دولت در زمینه کاهش سوخت‌های فسیلی اقدامات خوبی انجام داده به طوری که تولید ١٠ هزار مگاوات انرژی خورشیدی هدف‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی بادی را هم در دستور کار دارد. بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پروژه‌های تولید زیر ١٠٠ مگاوات انرژی خورشیدی مجوز صادر می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آیا آنچه که در کاپ‌های مختلف در دنیا می گذرد محقق می شود؟ قرار بود کشورهای توسعه یافته مبلغ ١٠٠ میلیارد دلار را به صندوق جهانی تغییر اقلیم واریز کنند تا کشورهای در حال توسعه از آن بهره ببرند اما به نظر می رسد تاکنون بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار واریز شده است.

سلاجقه ادامه داد: سوال اساسی این است که آیا ایران در این شرایط تحریمی ظالمانه می تواند از این ظرفیت بین المللی استفاده کند؟ در حالیکه در تمام مجامع و کنوانسیون های بین‌المللی مسأله محیط زیست به عنوان حقوق عامه مطرح می شود.

وی بیان کرد: سازمان ملل در زمینه تحریم ها سکوت مطلق کرده است این چه ضربه‌ای به محیط‌زیست ایران وارد می کند؟ در کاپ ٢٨ مقرر شده بود که تا سال ٢٠٣٠ انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد هر چند برای آن تعهدی نداد اما کارهای اساسی در این زمینه انجام داد که تغییر سبد سوخت، کیفی سازی سوخت و راه اندازی سامانه جامع خدمات رسانی برخی از آنها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: این سازمان تجارت کربن را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه با سازمان بورس وارد مذاکره شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا