انرژی

دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها ابلاغ شد

با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر، امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، باتوجه به پتانسیل ایران در حوزه تجدیدپذیرها و توجه دولت سیزدهم به توسعه انرژی پاک راه‌کارهای برای این مهم درنظر گرفته شد که یکی از این راهکارها فراهم شدن شرایطی برای صادرات برق تجدیدپذیرها بود.

همچنین بخوانید

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق امروز از ابلاغ دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها خبر داده و گفته است، بر اساس این مصوبه در صورتی که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد، مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برقابی و حتی ذغال سنگ‌سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.

بر این اساس، امکان صادرات برق برای سرمایه گذاران این نیروگاه‌ها، به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدید پذیر یا برقآبی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند.

تامین برق هموطنان در داخل کشور به تاکید مدیرعامل شرکت توانیر، همیشه در اولویت بوده و هست و بر این اساس، در ۴ ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجهیم، این نیروگاه‌ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات، ظرفیت صادرات و واردات کشور می‌تواند به پایداری شبکه برق کشور هم کمک کند.

اما در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است که در بورس انرژی یک بازار برای مبادلات برون مرزی جهت صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنایع یا نیروگاه‌های مختلف و سرمایه گذاران از آن استفاده کنند. در مواقعی که سرمایه گذاران نتوانند به دلایلی نظیر تعمیرات یا موارد مشابه، برق مورد نیاز را تامین کنند، وزارت نیرو از بازار منطقه‌ای برق یا تابلوی بین‌المللی برق بورس انرژی به خرید برق و صادرات آن اقدام می‌کند.

بر این اساس، وزارت نیرو اعلام کرده که شرایط لازم را برای سرمایه گذاران جهت امکان تبادل برق یا واردات آن جهت مشارکت در تامین برق مورد نیاز کشور در دوره اوج مصرف تابستان نیز فراهم کرده است.

انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور رشد قابل توجهی داشته باشد و به واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر درکشور برق مورد نیاز آن کشورها را تامین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

آنطور که محمود کمانی – معاون وزیر نیرو اخیرا اعلام کرده بود در صورت ابلاغ دستورالعمل صادرات برق توسط تجدیدپذیرها تولیدکنندگان برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه از سال برق خود را صادر و چهار ماه دیگر به شبکه داخلی تزریق کنند و سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان می‌تواند مقصد صادرات برق تجدیدپذیرها باشند.

با اعلام این خبر استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیرها افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد که ایران با ایجاد یک سیاست‌گذاری مناسب دیگر می‌تواند از پتانسیل‌های نهفته در این حوزه استفاده کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا