بورسبورس اوراق

هدایت منابع خرد به سمت تولید مسکن با ظرفیت‌های بازار سرمایه

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن گفت: می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های بازار سرمایه و ابزارهای مالی متنوع در آن، منابع خرد مردم را به سمت تولید مسکن هدایت کرد.

مسکن

مجتبی بیگدلی، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بیان کرد: اگر قرار است همانند دنیا از طریق ابزارهایی همچون صندوق املاک و مستغلات و… سرمایه‌های خرد را به سمت تولید مسکن هدایت کنیم، باید در گام اول نرخ بهره کاهش یابد تا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی رغبت به مشارکت در این طرح‌ها داشته باشند و سرمایه‌گذاران به صورت واقعی در پروژه‌ها شریک شوند و اگر تولید مسکن فعالیتی سودآور بود، مردم در سود واقعی آن شریک شوند نه اینکه بهره‌ای ثابت به مردم پرداخت شود.

بیگدلی تصریح کرد: در چنین شرایطی هم مردم انگیزه برای مشارکت در طرح‌ها خواهند داشت و هم انبوه‌سازان و تولیدکنندگان، فعالیت‌های خود را در عرصه تولید مسکن افزایش خواهند داد. در این صورت است که ابزارهایی مثل صندوق املاک و مستغلات یا سایر ابزارهای تامین مالی از بازار سرمایه برای کمک به بازار مسکن، نهادینه خواهند شد.

ظرفیت‌های بازار سرمایه

وی با اشاره به شفافیت بازار سرمایه و ابزارهای تحت نظارت سازمان بورس، اظهار کرد: قطعاً می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های بازار سرمایه، منابع خرد مردم را به سمت تولید مسکن هدایت کرد. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صنعت ساختمان و متعلقات آن وابسته بوده و ۱۲۰۰ گروه شغلی، زیر مجموعه صنعت مسکن است.

بیگدلی، اضافه کرد: تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی به معنای رونق و رشد تولید صنایعی مثل سیمان و فولاد، تولید سالانه یک میلیون دستگاه تلویزیون، یک میلیون دستگاه یخچال فریزر، میلیون‌ها متر مربع فرش است.

پویایی اقتصاد

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان کشور همچنین گفت: رونق ساخت و ساز مسکن قطعاً اقتصاد را پویاتر خواهد کرد و اگر شفافیت و نظارت در این حوزه تقویت شده و شرایطی فراهم شود که مردم با فراغ بال، منابع و سرمایه‌های خود را در حوزه تولید مسکن سرمایه‌گذاری کنند، هم مشکلات بازار مسکن برطرف خواهد شد و هم مردم از بازدهی این سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در پایان، طرح راه‌اندازی ابزارهای شفاف و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار برای کمک به تامین مالی حوزه مسکن، اقتصاد را متحول می‌کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا