صنعت، معدن، تجارت

صنایع تهران مازوت نمی‌سوزانند

رییس سازمان صمت تهران اعلام کرد که هیچ کدام از صنایع شهر تهران مازوت نمی‌سوزد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در برنامه تلویزیونی گفت: به دلیل محدودیت و ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شعاع ۱۲۰ کیلومتر در استان تهران با یکسری محدودیت‌ها مواجه هستیم. البته در سال گذشته با تصمیم دولت، اقداماتی در زمینه توسعه واحدهای موجود در استان تهران صورت گرفت.

همچنین بخوانید

سیجانی عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های استان با توسعه وسیع صنایع موافق نیستیم اما قطعاً صنایع دانش‌بنیان، صنایع تأمین اقلام مورد نیاز، صنایع صادرات محور، صنایع با ارزش افزوده بالا، نیازمند بازسازی و نوسازی یا توسعه دارند.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران همچنین اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال، حدود ۳۰۰ واحد صنعتی استان تهران توسعه یافته است. همچنین حدود ۱۴۱ واحد جدید ایجاد شده که عمدتاً بیش از ۶۰ درصد آنها جزو شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

سیجانی، مهم‌ترین شاخص‌های سازمان صمت استان تهران را افزایش ظرفیت تولید واحدهای موجود دانست و گفت: با توجه به اینکه هر واحد تولید دارای ظرفیت اسمی است؛ مهم این است که ما بتوانیم از توان تولید در جهت افزایش ظرفیت و نزدیک به نقطه سر به سر و یا حداکثر ظرفیت تولید استفاده کنیم که هم هزینه‌های تولید و هم بهره‌وری سرمایه را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: برای امسال افزایش ظرفیت ۴۵۰ واحد استان تهران را در دستور کاری خود هدف‌گذاری کرده‌ایم. علاوه بر افزایش تولید، تأمین نیاز داخلی و صادراتی نیز موجب ایجاد اشتغال جدید می‌شود.

احیای ۱۸۰ واحد صنعتی راکد در ۹ ماه امسال

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران گفت: با توجه به هدف‌گذاری، از ۲۲۰ واحد ۱۸۰ واحد در استان طی ۹ ماه سال جاری احیا شد. البته به دلیل محدودیت که در استان تهران وجود دارد، واحدهای راکد کم است و سرمایه‌گذاران جدید را به احیای واحدهای راکد سوق می‌دهیم.

سیجانی اظهار کرد: امسال بیش از ۲۷۰ واحد در استان تهران، مجوز بازسازی و نوسازی خود را اخذ کردند. این فرایند یکی از مهمترین شاخص‌های سازمان صمت استان است که منجر به افزایش راندمان تولید، کاهش ضایعات، تولید کالاهای رقابت‌پذیر و بهبود محیط زیست می‌شود.

این مقام مسؤول درباره نحوه مدیریت استان با توجه به محدودیت‌ها، چالش انرژی و زیست محیطی، گفت: به اذعان سازمان محیط زیست، سهم صنایع در آلایندگی محیط زیست بسیار اندک است.

وی ادامه داد: در راهبرد و آمایش سرزمینی استان تهران، استقرار صنایع کم‌آب بر و صنایع با آلاینده کم است. بسیاری از صنایع قدیمی که به هر شکلی ممکن است در بحث انرژی دارای یک راندمان پایینی باشند، با بازسازی و نوسازی در جهت افزایش راندمان واحدها از آنها حمایت می‌کنیم. قطعاً با حفظ محیط زیست و کالبد شهری به توسعه صنایع شهری نیز خواهیم پرداخت.

به گفته سیجانی، هیچکدام از صنایع شهر تهران مازوت نمی‌سوزد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کارخانه سیمان تهران پرونده قضائی تشکیل شده است؟ گفت: به هیچ وجه برای کارخانه سیمان تهران سوخت دوم (مازوت) تخصیص نیافته است. در ابتدا این واحد تولیدی با سوخت گاز ۵۰ درصد به فعالیت می‌پرداخت؛ با توجه به اینکه سازمان محیط زیست یکی از صنایع است که پایش لحظه‌ای را انجام می‌دهد، اگر در این زمینه تخلفی صورت گرفته باشد ما نیز برای رفع آلودگی هوا کمک خواهیم کرد.

سیجانی اضافه کرد: کارخانه سیمان شهر تهران با سوخت ۵۰ درصدی به فعالیت می‌پردازد و یکی از واحدهایی است که به هیچ وجه به آن سوخت دوم اختصاص نداده‌اند. اگر آلودگی هوا تهران ناشی از فعالیت این کارخانه باشد، با توجه به اینکه سازمان محیط زیست یکی از صنایع است که پایش لحظه‌ای را انجام می‌دهد، اگر در این زمینه تخلفی صورت گرفته باشد ما نیز برای رفع آلودگی کمک خواهیم کرد.

سیجانی در خصوص مشکلات مربوط به تأمین برق واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: در بحث شهرک‌های صنعتی در استان تهران، حدود ۳۸ شهرک و لکه صنعتی دولتی و خصوصی وجود دارد. تا حدودی زیرساخت شهرک‌های صنعتی تأمین شده است و در برخی از شهرک‌ها در خصوص تأمین برق با اشکالاتی همراه هستیم. خوشبختانه مشکلاتی در خصوص تأمین گاز وجود ندارد اما آنچه که باعث نگرانی و دغدغه بخش خصوصی، اجرای خلاف قانون بهبود فضای کسب و کار است.

وی افزود: در موارد که با ناترازی و کمبود برق و گاز مواجه هستیم، اولویت با حوزه بخش خانگی است. خوشبختانه صنعتگران در این زمینه همکاری خوبی ارائه داده‌اند و طی ۲ سال اخیر با تغییر شیفت و اعلام زمانبندی قطع و یا محدودیت برق، تاحدودی توانسته‌ایم این چالش را کاهش دهیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه متولی مکلف به تأمین برق مورد نیاز واحدهای تولید در استان هستند اما صنعت ما در جهت خودتامینی پیش رفته است، یعنی بسیاری از صنعتگران برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های CHP و توربین‌های گازی تأمین می‌کنند.

سیجانی در ادامه در مورد بهبود فضای کسب و کار گفت: با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها، یک سهولتی در فرایند محیط کسب و کار ایجاد شد. در واقع بسیاری از استعلامات به صورت الکترونیکی شده و با سرعت عمل بیشتر صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه همانطور که اشاره کردم در استان تهران با محدودیت مواجه هستیم؛ به طوری که بسیاری از صنایع ایجاد شده‌اند اما به دلیل اینکه نمی‌توانند مجوز صنعتی خود را اخذ کنند، مجوز صنفی دریافت می‌کنند.

سیجانی تصریح کرد: این واحدها توقع حمایت‌هایی همچون واحدهای صنعتی را از وزارت صمت دارند که در این زمینه پیشنهادهایی در جهت تکمیل مصوب مطرح کرده‌ایم. در حال تلاش برای صدور مجوز پروانه صادراتی برای واحدهایی که بدون هیچ گونه آلایندگی، صادرات محور … هستیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، صنعتگران نیازمند تأمین نقدینگی و تسهیلات بیشتر خواهند بود؛ لذا تقاضا داریم که بانک در خصوص تأمین مالی همکاری بیشتری را داشته باشند.

افتتاح ۶۸ واحد تولید ایجادی و توسعه‌ای در دهه فجر

وی اظهار کرد: در دهه مبارک فجر در ۱۶ شهرستان استان تهران، ۶۸ واحد تولید ایجادی و توسعه‌ای را با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و با اشتغال مستقیم حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر را افتتاح خواهیم کرد.

سیجانی گفت: عمده صنایع ما حدود ۴۰ درصد آن جزو شرکت‌های دانش بنیان است که افتتاح خواهد شد و یک بخشی دیگری از واحدها، در راستای تحقیق شعار سال است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا