امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تشکیل «شورای عالی مدیریت زمین» ضروری است

رییس سازمان امور اراضی کشاورزی گفت: پیشنهاد این سازمان تشکیل «شورای عالی مدیریت زمین» است تا تصمیم سازی های خوبی برای حفاظت از زمین اتخاذ شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: موضوع زمین و خاک همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و حفاظت از اراضی کشاورزی جز دستورات حاکمیت است.

وی افزود: سازمان همواره این را در نظر دارد که اراضی امانتی در دست ما است و طرح تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی با مشارکت نهادهای متولی تهیه شده که بخش بزرگی از دغدغه‌های ما در حوزه زمین رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح قانون ارث هم پیش بینی شده است، ادامه داد: زمین بستر توسعه بوده و حفظ منابع خاک و آب برنامه‌ای فراقوه‌ای است که باید پیگیری شود.

افلاطونی با اشاره به اینکه اجرای قلع‌وقمع با هماهنگی دستگاه قضا انجام می‌شود، یادآور شد: پیشنهاد سازمان امور اراضی کشور تشکیل «شورای عالی مدیریت زمین» است تا تصمیم سازی‌های خوبی برای حفاظت از زمین اتخاذ شود.

وی گفت: تثبیت مالکیت و آمایش سرزمین دو موضوع مهم در حوزه حفاظت از زمین بوده که لازم است در چنین شورایی برای آن تصمیمات اجرایی گرفته شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به احکام دیده شده برای حفاظت از منابع خاک و آب اظهار کرد: در مقابل این قوانین ممکن است افراد سودجویی وجود داشته باشد که مبادرت به تغییر کاربری غیرقانونی و ساخت و ساز غیرمجاز کنند که قانون حکم می‌کند با آنها برخورد شود. نگاه سازمان امور اراضی در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی این است که هر مقامی در هر جایگاهی مرتکب خطایی شود جلو آن ایستاده‌ایم و اگر در آینده هم می‌ایستیم. این تکلیف سازمان در مقابل رسالتی است که بر عهده دارد.

وی توضیح داد: در برخی شهرستان‌ها که ارزش زمین بالاست برخی افراد سودجو با به‌کارگیری تعداد زیادی کارگر و فعالیت در چند شیفت و بعضاً ۳ شیفت در شبانه روز مبادرت به ساخت چند ویلا در سطح وسیع به طور غیر قانونی می‌کنند که با آنها برخورد شده است.

افلاطونی با اشاره به پایش هوشمند اراضی کشاورزی تاکید کرد: شورای عالی مدیریت زمین باید تشکلی فراقوه‌ای، فرابخشی و فرا دستگاهی بوده و دستورات آن برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجرا باشد.

رئیس سازمان امور اراضی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۲۸ هزار و ۵۸۸ فقره گزارش به سازمان ارسال شد که همه مربوط به تغییر کاربری نبوده و یا برخی گزارش‌ها صحت نداشتند؛ همچنین بعضی از گزارش‌ها هم در حوزه مسؤولیت سازمان امور اراضی نبود.

افلاطونی در پایان با اشاره به گشت‌های ویژه در ایام نوروز عنوان کرد: تشکیل گشت‌های مشترک در راستای حفاظت از زمین و برخورد با هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی، در دستور کار است که ۲۴ ساعته رصدها انجام می‌شود. شهروندان در صورت مشاهده هر تخلفی در این حوزه، می‌توانند با شماره ۱۳۱ تماس گرفته و موضوع را گزارش دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا