انرژی

افزایش هزینه جهانی برای انرژی پاک؛ ۱.۸ تریلیون دلار کافی نیست!

هزینه جهانی روی گذار به سوی انرژی پاک، با تلاش برای کنترل تغییرات اقلیمی به رکورد بالایی رسیده، اما هنوز برای صفر کردن آلایندگی‌ها، کافی نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی، «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس» در گزارشی اعلام کرد مجموع هزینه روی انرژی پاک در سال میلادی گذشته، ۱۷ درصد افزایش یافت و به ۱.۸ تریلیون دلار رسید. این شامل سرمایه‌گذاری‌ها برای نصب انرژی تجدیدپذیر، خرید خودروهای برقی، ساخت سیستمهای تولید هیدروژن و بکارگیری فناوری‌های دیگر بود. افزودن به این سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت زنجیره های تامین انرژی پاک و همچنین ۹۰۰ میلیارد دلار فاینانس و تامین مالی کل در سال ۲۰۲۳، به حدود ۲.۸ تریلیون دلار رسید.

همچنین بخوانید

این هزینه بالا، منعکس کننده فوریت رو به رشد اقدامات بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی پس از گرم‌ترین سال زمین در تاریخ و حتی گرمای بیشتر پیش بینی شده برای امسال است. با این حال، جهان به سرمایه‌گذاری بیش از دو برابری در فناوری پاک نیاز دارد تا بتواند تا اواسط قرن جاری، انتشار آلایندگی را صفر کند.

آلبرت چیونگ، معاون مدیرعامل   «بلومبرگ نیو انرژی فاینانس» گفت: فرصت بزرگ است و هزینه‌ها شتاب گرفته است، اما ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. مجموع هزینه‌ها روی گذار انرژی در سال گذشته، بسیار کمتر از بیش از ۴.۸ تریلیون دلار هزینه سالانه بود که این شرکت تحقیقاتی برآورد کرد از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ برای پیشبرد جهان در مسیر رسیدن به صفر خالص، ضروری است.

این شرکت تحقیقاتی هشدار می‌دهد که دولت‌ها باید در سال‌های آینده، اقدامات بیشتری انجام دهند. چیونگ برآورد کرد سرمایه‌گذاری‌ها باید ۱۷۰ درصد افزایش یابد تا جهان به سرعت، سطح کربن صفر دست پیدا کند.

چین با ۶۷۶ میلیارد دلار هزینه در سال میلادی گذشته، همچنان بزرگترین بازار ماند. با این حال، این هزینه تنها ۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. در مقابل، سرمایه‌گذاری در آمریکا، انگلیس و اروپا، حداقل ۲۲ درصد رشد داشت و مجموعا به ۷۱۸ میلیارد دلار رسیده است. این امر تا حدی ناشی از مشوق‌های عرضه شده در قانون کاهش تورم آمریکا است که قانون اقلیمی شاخص این کشور است و تاثیرگذاری قابل توجهی را نشان می‌دهد. فروش قوی خودروهای برقی در انگلیس و همچنین تقاضای بالا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر اروپا هم، به رشد کلی هزینه روی انرژی پاک کمک کرد.

هزینه برای خرید خودروهای برقی در سطح جهانی، با ۳۶ درصد افزایش، به ۶۳۴ میلیارد دلار رسید. این بخش بزرگترین سرمایه‌گذاری را تجربه کرد و از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر که با هشت درصد افزایش، به ۶۲۳ میلیارد دلار رسید، سبقت گرفت. سرمایه‌گذاران، ۳۱۰ میلیارد دلار را به شبکه‌های برق تزریق کردند که ابزاری حیاتی برای رساندن انرژی پاکی خواهد بود که از مزارع جدید بادی و خورشیدی راه اندازی شده، تولید می‌شود و شبکه‌های برق را به سومین بازار بزرگ این بخش تبدیل کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی از فناوری‌های نوپا، رشد داغی را تجربه کردند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری‌های هیدروژن سه برابر شد و به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید که نشانه‌ای از افزایش علاقه به این فناوری است، اما هنوز این امر در مقیاس گسترده، ثابت نشده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا