ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

قاضی آمریکایی با شکایت گروهی علیه اپل موافقت کرد

یک قاضی فدرال اعلام کرد ده‌ها میلیون مشتری اپل می‌توانند از این شرکت به دلیل انحصاری کردن بازار اپلیکیشن‌های آیفون و ممنوعیت خرید در خارج از فروشگاه اپ استور، شکایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایون گونزالس راجرز، قاضی منطقه‌ای آمریکا در مارس سال ۲۰۲۲، حاضر نشد شکایت گروهی را تائید کند اما پس از محدود شدن این شکایت به صاحبان حساب اپل که ۱۰ دلار یا بیشتر روی خرید اپلیکیشن‌ها یا خریدهای درون برنامه‌ای هزینه کرده‌اند، نظر قاضی تغییر کرد.

همچنین بخوانید

راجرز گفت: هر چند نگران است که شکایت گروهی محدود شده، ممکن است شامل بیش از ۱۰ میلیون حسابی باشد که ضرری متحمل نشده اند، این تعداد می‌تواند کمتر شود و هیچ محدودیت ثابتی برای رد این شکایت وجود ندارد.

این قاضی مستقر در اوکلند کالیفرنیا همچنین با درخواست اپل برای رد شهادت دو کارشناس از جمله دانیل مک فیدن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل درباره نحوه آسیب دیدن مصرف کنندگان از شیوه تجاری این شرکت، مخالفت کرد.

مارک ریفکین، وکیل مصرف کنندگان گفت: وی بی‌نهایت خوشنود بوده و به دنبال مرحله بعد پرونده ضد انحصارطلبی ۱۲ ساله است. وی برآورد کرد که این پرونده شکایت، به میلیاردها دلار پرداخت خسارت منتهی شود.

قاضی راجرز، بر پرونده شکایت ضدانحصارطلبی شرکت بازی ویدئویی«اپیک گیمز» علیه اپل هم نظارت داشت. وی در سپتامبر سال ۲۰۲۱ به اپل دستور داد محدودیت‌ها درباره این که طراحان برنامه کجا می‌توانند از مشتریان برای اپلیکیشن‌های خود، پول مطالبه کنند را تسهیل کند اما اپل را ملزم نکرد اجازه دهد دانلود اپلیکیشن‌ها به آیفون، خارج از اپ استور انجام شود.

بر اساس گزارش رویترز، دادگاه تجدیدنظر فدرال، در آوریل سال ۲۰۲۳، بیشتر بخش‌های این حکم را تائید کرد و دادگاه عالی آمریکا ماه گذشته حاضر نشد دخالت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا