انرژی

تامین ۱۰۰ تن کاتالیست تولید پلی اتیلن پتروشیمی‌ها با تولید داخل

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کاتالیست هیدروژناسیون استیلن را برای نخستین‌بار در کشور به تولید رساندند و به گفته مدیر عامل این شرکت با این دستاورد نیاز سالانه پتروشیمی‌های مختلف کشور از جمله پتروشیمی ایلام، مروارید، آریا ساسول، جم و بندر امام به کاتالیست‌ هیدروژناسیون استیلن حدود ۱۰۰ تن برآورد می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیرهومن کریمی وثیق، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان تولید انواع کاتالیست مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را تمرکز تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ پروژه‌ای را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید ۳ کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، متانول، پیش ریفرمینگ (پری ریفرمینگ) آغاز کردیم و امروز شاهد افتتاح خط تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن و فاز توسعه‌ای کارخانه برای تولید این نوع کاتالیست هستیم.

همچنین بخوانید

مدیرعامل این شرکت با اشاره به اهمیت این محصول در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای حذف ناخالصی استیلن از محصول اتیلن واحدهای اُلفین مورد استفاده قرار گرفته و خود اتیلن نیز در صنایع پلیمری برای تولید پلی اتیلن استفاده می‌شود.

به گفته وی، عدم حذف این ناخالصی‌ها باعث مسموم شدن کاتالیست و توقف فرآیند تولید پلی‌اتیلن می‌شود که خسارات مالی فراوانی را در پی خواهد داشت.

کریمی وثیق با بیان اینکه مطالعات برای تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، ادامه داد: یک سال بعد طبق تفاهم‌نامه‌ای که با پتروشیمی مروارید منعقد کردیم، طرح پایلوت با شرایط واحد صنعتی را در این مجموعه برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. در مرحله نخست ۲۰ کیلو کاتالیست تحویل این مجموعه داده شد و در مدت ۳ ماه تست راکتوری، عملکرد کاملا منطبق با کاتالیست‌های متداول تجاری مصرف‌شده بود و هیچ گونه افت فعالیت گزارش نشد که این امر، مبنایی بر انعقاد قرارداد صنعتی با پتروشیمی مروارید به میزان ۲۶ تن و همچنین پتروشیمی بوشهر به میزان ۱۲۶ هزار لیتر شد.

کریمی وثیق کاتالیست هیدروژناسیون استیلن را جزء فناوری های‌تک (HighTech) دانست که  تنها چند شرکت معدود خارجی، تولیدکننده این نوع کاتالیست در جهان هستند و یادآور شد: پیش از این، همه کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی کشور وارداتی بودند؛ اما با دستاورد پژوهشگران این شرکت دانش‌بنیان موفق شدیم برای نخستین بار در کشور، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه این نوع کاتالیست‌ها، نیاز جدی صنعت پتروشیمی کشور هستند، افزود: نیاز سالانه پتروشیمی‌های مختلف کشور از جمله پتروشیمی ایلام، مروارید، آریا ساسول، جم و بندر امام به کاتالیست‌ هیدروژناسیون استیلن حدود ۱۰۰ تن برآورد می‌شود.

وی افزود: تولید این کاتالیست‌ها علاوه بر رفع نیاز داخل، تاکنون موجب صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۲۴ میلیون دلار شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو خاطر نشان کرد: با افتتاح خط تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، زمینه اشتغال ۴۰ نفر در این بخش فراهم شده است و با افزایش ظرفیت تولید، زمینه اشتغال نیروهای متخصص بیشتری در این مجموعه فراهم خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم از سال ۱۴۰۷-۱۴۰۳ به مرز تولید سالانه ۸ هزار تن انواع کاتالیست برسیم که ۵۰ درصد تولیدات، صادر خواهند شد و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

کریمی وثیق با اشاره به ظرفیت صادراتی تولیدات این مجموعه، گفت: در حوزه کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، تمرکز اصلی بر تأمین نیاز داخلی است، اما در حوزه سایر کاتالیست‌های تولیدی، درحال حاضر برنامه صادراتی به کشورهای مختلفی را در حال اجرا داریم.

وی خطاب به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: هر چند ما موفق به فروش محصولات شدیم، ولی همچنان به عنوان یک شرکت نوپا هستیم و در این شرایط نباید حمایت‌های دولتی از ما قطع شود.

کریمی وثیق با اشاره به چالش‌های وثایق بانکی، اظهار کرد: ما برای اخذ وام وثیقه لازم را نداریم و تنها وثیقه‌ای که می‌توانیم ارائه دهیم، کارخانه‌هایی است که راه‌اندازی شده و این وثایق مورد پذیرش بانک‌ها نیستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا