اقتصاد کلان

خودداری شاخ‌های مجازی از پرداخت مالیات ناچیز!

جمعیت نیم میلیونی اینفلوئنسرها و بلاگرها که فقط ۱۳۱ نفر از آنها درآمدشان به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد موظف به پرداخت فقط ۱۷ میلیارد تومان مالیات شده‌اند که از پرداخت این مبلغ ناچیز هم شانه خالی کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیش از ۵۰۰ هزار بلاگر و اینفلوئنسر در فضای مجازی فعالیت دارند که ۵۵۱ نفر شناسایی شده و درآمد فقط ۱۳۱ نفر از آنها در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حال تنها ۱۷ میلیارد تومان برای همه این افراد و به طور متوسط ۱۳۰ میلیون تومان برای هر نفر مالیات تعیین شد که عمده آنها از پرداخت این رقم نیز امتناع کردند و ۲۳ نفر آن را پذیرفتند.

شاخ‌های مجازی که از بستر فضای مجازی درآمدهای هنگفت به جیب می‌زنند دلشان نمی‌خواهد مالیات بدهند. این خودداری از اجرای قانون که در بین برخی ورزشکاران نیز دیده می‌شود در حالی صورت می‌گیرد که کارگران و کارمندان به طور ماهیانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند. بهانه برخی قهرمانان ورزشی که بسیاری از آنها هم‌اکنون به بلاگر تبدیل شده‌اند و از محل فعالیت‌های تبلیغی، درآمدهای هنگفت به جیب می‌زنند این است که ما یک روزی برای کشور افتخار کسب کرده‌ایم و حالا دیگر نباید مالیات بدهیم.

اما سوال این است که آیا ورزشکاران سایر کشورها از پرداخت مالیات فعالیت‌های تبلیغی خود معاف هستند؟ پاسخ روشن است: خیر. دیوید بکام، مسی، پال جرج،  رونالدو، امباپه و همه ورزشکارانی که از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند موظف به دریافت مالیات هستند؛ تا جایی که ۱۲ سال قبل دیوید بکهام به  اتهام فرار مالیاتی از دریافت نشان شوالیه محروم شد.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ دولت را مکلف کرد تا مالیات کاربران رسانه‌های کاربرمحور که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده هستند و از محل تبلیغات درآمد کسب می‌کنند محاسبه و اجرا کند؛ قانونی که هنوز آن‌طور که باید و شاید شکل اجرایی به خود نگرفته است.

یکی از بهانه‌های بلاگرها و اینفلوئنسرها در عدم پرداخت مالیات، فیلتر شدن برخی اپلیکیشن‌ها است. موضوعی که شهربانو منصوریان ـ قهرمان ووشو نیز در روزهای اخیر به آن اشاره کرد. در حالی که درآمد عمده این افراد از طریق همین بسترها و در داخل کشور انجام می‌شود. لذا این مساله نیز نمی‌تواند توجیهی برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات باشد.

طبق لایحه بودجه  ۱۴۰۳ از کل منابع ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی، سهم مالیات ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان معادل ۴۵ درصد از کل بودجه تعیین شده است. این رقم  در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته و در مقابل سهم نفت ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. با اجرایی شدن سامانه مودیان از دی ماه امسال، بسیاری از کسب و کارها موظف به ثبت خرید و فروش خود در سامانه شدند که مالیات آنها به صورت دقیق محاسبه شود. اما مشخص نیست چرا بلاگرها از پرداخت مالیات دلخور هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا