صنعت، معدن، تجارت

وقفه ۲۰ ساله در برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و رومانی

رییس اتاق ایران با انتقاد از وقفه ۲۰ ساله در برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و رومانی، گفت: مراودات تجاری ایران و رومانی در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵۰ میلیون یورو بوده که بسیار کم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست مشترک با میرلا کارمن گرکو، سفیر رومانی در ایران، اظهار کرد: متأسفانه برگزاری آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و رومانی به ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد. ما انتظار داریم این کمیسیون هر چه سریع‌تر در تهران برگزار شود. چرا که برگزاری کمیسیون‌ها و سمینارهای مشترک میان دو کشور بر سطح روابط تجاری کشورها، اثر محسوسی دارد.

همچنین بخوانید

وی با تأکید بر اینکه اتاق ایران در کنار دولت، همه تلاش خود را برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور انجام خواهد داد، افزود: قیمت‌های صادراتی ایران در بسیاری از محصولات تولیدی، بسیار رقابت‌پذیر است و در برخی موارد حتی از قیمت‌های چین هم پایین‌تر است. چرا که ایران منابع عظیم مواد اولیه و نیروی انسانی با قیمت مناسب در اختیار دارد. بنابراین باید تلاش کنیم تا مسیر صادرات ایران به رومانی و واردات از این کشور هموارتر شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به قدمت به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات رومانی در صنایع ایران، گفت: ما در اصفهان، اراک و تبریز خاطره خوبی از صنایع رومانی از ۶۰ سال قبل داریم. اما با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، این همکاری‌ها می‌تواند به شکل بهتری نسبت به سال‌های قبل انجام شود. به‌ویژه برای ارتقا ماشین‌سازی تبریز، نیاز به همکاری بیشتر فعالین صنعتی رومانی داریم.

حسن‌زاده افزود: ایران از نظر تکنولوژی‌های نوین و فناوری به‌ویژه در حوزه انرژی و نفت و گاز، صنایع شیمیایی و داروسازی پیشرفت‌های خوبی داشته و از انتقال این دانش فنی به رومانی و دیگر همکاری‌های مشترک استقبال می‌کند.

وی با اشاره به برخورداری ایران از ذخایر معدنی منحصربه‌فرد از جمله سنگ‌های زینتی و خاک‌های صنعتی، بیان کرد: این حوزه می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب همکاری میان دو کشور باشد. ایران همچنین در حوزه صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، کفش، چرم و لباس، ریسندگی و بافندگی، قطعه‌سازی برای ماشین‌آلات و خودرو مزیت‌های خوبی دارد که می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش همکاری‌ها باشد.

رئیس اتاق ایران ضمن دعوت رسمی از سفیر رومانی برای بازدید از ماشین‌سازی و تراکتورسازی تبریز، از رئیس اتاق و هیأت نمایندگان رومانی نیز دعوت کرد تا با سفر به تهران و نشست مشترک با اعضای اتاق ایران زمینه تقویت روابط تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم شود.

مرکز اطلاعات تجاری میان فعالین اقتصادی ایران و رومانی، تشکیل شود

بر اساس اعلام اتاق ایران، میرلا کارمن گرکو، سفیر رومانی در ایران نیز گفت: فعالیت اتاق ایران و بخش خصوصی نقش قابل توجهی در افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور دارد.

وی با اشاره به قدمت و عمق همکاری‌های اقتصادی ایران و رومانی و زمینه‌های مشترک همکاری میان دو کشور، افزود: سفارت رومانی در ایران تمرکز خود را بر تسهیل ارتباطات اقتصادی میان بازرگانان دو کشور قرار داده است. بازرگانان زیادی در رومانی علاقه‌مند به همکاری بیشتر با بخش خصوصی ایران هستند.

کارمن گرکو، با طرح پیشنهاد ایجاد یک مرکز اطلاعات تجاری میان فعالین اقتصادی ایران و رومانی، افزود: ایجاد چنین مرکزی می‌تواند به تسهیل روابط تجار دو کشور و اطلاع از آخرین ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری میان آن‌ها منجر شود.

سفیر رومانی در ایران با تأکید بر علاقه‌مندی رئیس اتاق رومانی برای افزایش روابط با اتاق ایران، گفت: همکاری در حوزه داروسازی برای ما قابل توجه است و من علاقه‌مندی ایران در این زمینه را به طرف‌های رومانیایی منتقل خواهم کرد. اگر تمایل واقعی برای افزایش روابط وجود داشته باشد، قطعاً راه‌های انجام آن نیز پیدا خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از وقفه ایجاد شده برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بیان کرد: هر دو طرف متقاضی برگزاری این کمیسیون هستند اما دو کشور به این نتیجه رسیدند که بهتر است قبل از برگزاری آن پروژه‌های همکاری اقتصادی دو کشور به‌روزرسانی و بازنگری شود. این بررسی‌ها در دو کشور در حال انجام است اما کمی زمان‌بر شده‌اند.

کارمن گرکو، با اشاره به اولویت دو کشور در حمل‌ونقل و کشاورزی میان دو کشور، گفت: از هم‌اکنون در اتاق رومانی کارگروه‌هایی برای آمادگی بیشتر برای حضور در کمیسیون مشترک، تشکیل شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا