ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دارایی‌های روسی یاندکس با تخفیف ۵۰ درصدی فروخته شد

شرکت فناوری «یاندکس ان وی» در قراردادی به ارزش ۴۷۵ میلیارد روبل (۵.۲۱ میلیارد دلار)، دارایی‌های روسی خود را به کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران روسی، می‌فروشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت فناوری «یاندکس» که اغلب از آن به عنوان «گوگل روسیه» یاد می‌شود، خدمات آنلاین محبوبی شامل جست‌وجو، تبلیغات و تاکسی آنلاین را عرضه کرده و تا قبل از آغاز جنگ اوکراین، یکی از معدود شرکت‌های روسی با پتانسیل تبدیل شدن به یک کسب و کار جهانی بود.

همچنین بخوانید

این قرارداد، بزرگترین بازیگر فناوری روسیه را تحت مالکیت کامل روسی قرار می‌دهد و خروج یاندکس از حلقه‌های فناوری غربی را تحکیم می‌کند.

یاندکس و کرملین به مدت ۱۸ ماه مشغول مذاکره بودند تا کسب و کار روسی یاندکس از شرکت مادر هلندی خود، «یاندکس ان وی» جدا شود.

شرکت «یاندکس ان وی» اعلام کرد قیمت فروش منعکس کننده تخفیف اجباری حداقل ۵۰ درصد نسبت به ارزش منصفانه است. دولت روسیه باید قراردادهایی که شامل فروش دارایی خارجی است را تائید کند و خواستار تخفیف حداقل ۵۰ درصدی است.

برای این قرارداد، سرمایه بازار یاندکس، بر اساس میانگین وزنی سه ماهه سهام یاندکس در بازار مسکو، ۱۰.۲ میلیارد دلار محاسبه شد. در سال ۲۰۲۱، قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ارزش بازار یاندکس، به ۳۰ میلیارد دلار نزدیک شده بود.

تقریبا ۸۸ درصد از ساختار مالکیت یاندکس، در حال حاضر به صورت سهام شناور بوده و بسیاری از صندوق‌های غربی، در میان سهامداران آن هستند.

شرکت «یاندکس ان وی» اعلام کرد این  قرارداد شامل دریافت پول نقد معادل ۲۳۰ میلیارد روبل و حداکثر حدود ۱۷۶ میلیون سهام کلاس ای شرکت «یاندکس ان وی» است.

«یاندکس ان وی» در بیانیه‌ای اعلام کرد این پول به یوان چین، خارج از روسیه پرداخت خواهد شد.

کنسرسیوم خریدار دارایی‌های روسی یاندکس، یک صندوق سرمایه‌گذاری تازه تاسیس است که تیم مدیریت ارشد یاندکس در روسیه، از اعضای آن هستند و توسط سرمایه‌گذاران مالی از جمله صندوق سرمایه‌گذاری آرگونوت متعلق به لوک اویل، پشتیبانی می‌شود.

«یاندکس ان وی» روشن کرد که هیچ کدام از اعضای این کمیسیون، تحت تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس یا سوئیس قرار ندارند. منابع آگاه به رویترز گفتند: این الزام، پیش از این، باعث کنار رفتن بسیاری از خریداران روسی احتمالی شده بود.

این قرارداد به‌محض دریافت تائید رگولاتوری و موافقت سهامداران، در دو مرحله تکمیل خواهد شد. دور نخست در نیمه اول سال ۲۰۲۴ و مرحله دوم، در هفت هفته بعد، تکمیل خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت «یاندکس ان وی» چهار کسب و کار فناوری در بخش‌های ابری، راه‌کارهای داده، رانندگی خودران و فناوری آموزشی را حفظ خواهد کرد. این شرکت همچنین یک دیتاسنتر در فنلاند و یک دارایی مالکیت معنوی اصلی و مجوزهای انتقالی را تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا