بورسبورس کالا

راه‌اندازی پساب در بورس انرژی در آینده نزدیک

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژی رونق خواهد گرفت و در ادامه با ایجاد بازار آب، شاهد عرضه پساب در بورس انرژی خواهیم بود.

همچنین بخوانید
رضایی معاون وزیر نیرو

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از وزارت نیرو، یزدان رضایی در نشست سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار کرد: در وزارت نیرو «پیاده‌سازی و استقرار حاکمیت شرکتی» را در نظر گرفته‌ایم، به نحوی که در این سازوکار ضمن حفظ استقلال و مسئولیت هیات مدیره شرکت‌ها، نظارت کافی بر پیاده‌سازی قوانین، سیاست‌ها و مقررات صورت می‌گیرد و با شفافیت کامل و استقرار سامانه حاکمیت شرکتی به‌صورت برخط، این اطلاعات در دسترس همه خواهد بود.

وی افزود: بر اساس بخش‌نامه حاکمیت شرکتی همه تصمیم‌های هیات مدیره شرکت‌ها در سامانه ثبت می‌شود و پس از بررسی و تأیید در شرکت مادرتخصصی و حوزه ستادی وزارت نیرو، به‌عنوان مصوبه تلقی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: امسال در بررسی صورت‌های مالی و عملکرد جاری شرکت‌ها و طرح‌های تملک برای نخستین‌بار حدود ۷۸ شرکت زیرمجموعه در چارچوب استانداردهای سخت‌گیرانه سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار گرفتند و یک وحدت رویه اعمال شد.

رضایی تصریح کرد: برای نخستین‌بار شرکت توانیر از تاریخ تأسیس و شرکت آب و فاضلاب کشور برای هفدهمین سال متوالی موفق به دریافت صورت‌های مقبول عملکرد شدند همچنین شرکت تولید برق حرارتی نیز برای اولین بار صورت‌های مقبول طرح‌های تملک را دریافت کرد.

وی گفت: انتظار می‌رود در سال آینده همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو صورت‌های مالی عملکرد و طرح‌های تملک را با رعایت ضوابط ابلاغی در موعد مقرر و به‌صورت مقبول و بدون بند شرط و تأکید دریافت کنند.

استقرار و پیاده‌سازی نظام تعرفه‌ای IPT

معاون وزیر نیرو با اشاره به استقرار و پیاده‌سازی موفق «نظام تعرفه‌ای IPT بر مبنای قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» باهدف سوق‌دادن مشترکان به سمت رعایت الگوی مصرف بهینه در دولت مردمی سیزدهم، گفت: در سال ۱۴۰۳ گام جدیدی برای ارتقای «نظام تعرفه‌ای پلکانی در صنعت آب» پیگیری خواهد شد.

رضایی گفت: در بخش تجدیدپذیر در ایجاد تقاضا با مصوبات شورای‌عالی انرژی و قانون دانش‌بنیان توانستیم الزام بخش صنایع و دستگاه‌های دولتی را به‌منظور استفاده از ظرفیت تجدیدپذیرها داشته باشیم. حیدری افزود: در همین باره می‌توان به مصوبه اخیر که مجوز صادرات برق تجدیدپذیر را برای دوره هشت ماه غیر گرم سال می‌دهد و نیز استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ که به‌خوبی در ساتبا پیش رفته است اشاره کرد.

وی تصریح کرد: امروز مجوز ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر و ۴۵۰۰ مگاوات ظرفیت بخش بخار نیروگاه‌های گازی از ماده ۱۲ ابلاغ شده که در حال پیشبرد امور است.

تنوع‌بخشی روش‌های تأمین مالی در تجدیدپذیرها با راه‌اندازی تابلوی برق سبز بورس انرژی

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به‌واسطه پیاده‌سازی تابلوی برق سبز بورس انرژی موفق شدیم یک ظرفیت جدیدی را در راستای تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین مالی در بخش تجدیدپذیرها تجربه کنیم که براین‌اساس این صنعت توسعه خواهد یافت.

رضایی به موضوع ایجاد رقابت در بازارهای آب و برق پرداخت و خاطرنشان کرد: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژی به‌شدت رونق خواهد یافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهیم داشت و عرضه پساب در بورس انرژی را شاهد خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: برای استفاده از ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک در نقاط اولویت‌دار، مشوق‌های خوبی تنظیم و سازوکار آن توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است و انتظار می‌رود از این بخش مؤثر نیز به‌خوبی بتوانیم در رفع ناترازی برق نیز استفاده کنیم.

رضایی بازتخصیص منابع آب‌های غیرمتعارف برای مصرف صنعت و فضای سبز را دیگر اقدام مؤثر وزارت نیرو برشمرد تصریح کرد: در نظام‌مند کردن تعرفه‌های حق انشعاب دو اقدام مؤثر صورت‌گرفته است در خصوص ماده ۱۱ تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب سازوکار جدید تنظیم و نهایی شد.

وی بیان کرد: مشکلاتی در بخش تعرفه حق انشعاب نیرورسانی برق وجود داشت که سازوکار این امر نیز تدوین و با همکاری توانیر به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو عملکرد مطلوب صنعت برق در دولت سیزدهم را مورد اشاره قرارداد و گفت: در صورت تداوم شرایط پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، انتظار می‌رفت در چهارماهه گرم سال جاری ۵۸ میلیارد کیلووات‌ساعت برق در بخش خانگی مصرف شود که باوجود گرمای بی‌سابقه سال ۱۴۰۲ و اضافه‌شدن ۲ میلیون مشترک جدید با مدیریت کارآمد و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصادی، ۱۲ میلیارد کیلووات‌ساعت در این بخش صرفه‌جویی و این میزان صرفه‌جویی انرژی در بخش خانگی تقدیم بخش صنعت کشور شد.

پیشی گرفتن برق تحویلی صنایع از بخش خانگی در دولت سیزدهم

رضایی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم انرژی تحویلی در ماه‌های گرم سال به بخش صنعت از بخش خانگی برای نخستین‌بار پیشی گرفت.

وی در ادامه به گزارش بانک مرکزی در خصوص رشد تولید صنایع کشور اشاره کرد و گفت: براین‌اساس، بیشترین رشد تولید صنعت مربوط به دو ماه تیر و مردادماه بود که بیانگر این است که صنعت برق به رسالت خود در راستای تأمین برق مولد به‌خوبی عمل کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: در بخش منابع عمومی آنچه که از محل ردیف‌ها در قانون بودجه سالانه در صنعت آب و برق قرار گرفته است، تقریباً بیش از ۵ برابر عملکرد آخرین سال دولت دوازدهم است.

استفاده از فاینانس

رضایی بیان کرد: در بخش فاینانس موفق شدیم در دو سال اخیر هفت طرح بزرگ صنعت آب و برق، نیروگاه‌های حرارتی، برق – آبی و طرح‌های انتقال را از محل باقیمانده خط اول فاینانس به ارزش بیش از ۲ میلیارد یورو تأمین مالی کنیم. این طرح‌ها گشایش‌یافته و ادامه خواهند داشت.

وی ادامه داد: در تهاتر بدهی‌ها در دو سال گذشته بیش از ۵۰ همت عملکرد مؤثر ثبت شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو افزود: ۲۳ همت تهاتر بدهی‌های بانکی صنعت آب و برق، هفت همت بدهی‌های موضوع مالیاتی و ۶ همت بدهی‌های ماده ۳۲ در دو سال گذشته از این محل تهاتر شد. رضایی ادامه داد: همچنین از مجوز اصلاحیه بودجه سال گذشته ۱۵ همت بدهی پیمانکاران تهاتر شد و با مجوزی که به‌زودی ابلاغ خواهد شد ۳۰ همت دیگر در بخش برق استفاده خواهیم کرد.

رضایی در پایان گفت: در استفاده از تسهیلات فاینانس داخلی در ماده ۵۶، مجوز ۱۴ همت در اختیار طرح‌های مختلف صنعت آب و فاضلاب قرار گرفته است و چارچوب استفاده از ظرفیت مولدسازی ابلاغ شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا