امور زیربناییتعاون و اشتغال

۴ درصد تولید ناخالص کشورها صرف حوادث کار و بیماری های شغلی می‌شود

معاون روابط کار وزیر کار گفت: سالانه ۴ درصد تولید ناخالص کشورها صرف حوادث کار و بیماری های شغلی می شود که این عدد در ایران هم رقم قابل ملاحظه ای است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرماهای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در راستای ارتقا فرهنگ ایمنی کار با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. علی حسین رعیتی فرد، معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقا فرهنگ ایمنی کار گفت: ایران در دو سال گذشته به مقاوله نامه ۱۵۵، ایمنی و بهداشت کار پیوست.

وی افزود: بر اساس آمار جهانی سالانه ۴ درصد تولید ناخالص کشورها صرف حوادث کار و بیماری‌های شغلی می‌شود. این عدد در ایران نیز رقم قابل ملاحظه‌ای است.

وی ادامه داد: سال گذشته حوادث ناشی از کار ۱۴ درصد نسبت به نرخ روند کاهشی داشت. همچنین ۱۱ درصد از حوادث ناشی از کار نیز کاهش پیدا کرد.

رعیتی فرد با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان سازی بود، یادآور شد: امسال کمیته بازرسی کارگاه راه اندازی شد تا مشکلات در این حوزه و حوادث کاهش یابد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: از ۷۱۱ فوتی ناشی حوادث کار ۳۸۰ نفر در کارگاه‌های ساختمانی رخ داده است.

وی درباره اقدامات در دستور کار گفت: آموزش کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر نیروی کار از آن جمله است. در حال حاضر یک میلیون کارگاه زیر ۱۰ نفر نیروی کار در کشور فعال هستند که اهمیت موضوع را می‌رساند.

وی افزود: طبق قانون کار، کارگاه‌ها پیش از راه اندازی باید چارچوب ایمنی را داشته و آموزش‌های لازم را به نیروهای خود داده باشند. در واقع آموزش نکته کلیدی پیشگیری از حوادث کار است.

رعیتی فرد با بیان اینکه کل فعالیت‌های اقتصادی کشور مشمول بازرسی و نظارت می‌شوند، اظهار کرد: از دیگر اقدامات تحت پوشش آموزش زنان سرپرست خانوار بود که در این راستا ۱۰ هزار نفر از فعالان مشاغل خانگی آموزش داده شدند؛ در حالی که پیش‌از این دولت فقط واحدهای بزرگ تولیدی زیر چتر آموزش قرار می‌گرفتند که این موضوع در حال گسترش در بین کارگاه‌های خرد و کوچک است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا