امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرانه جنگل برای هر نفر به ۱۹۰۰ متر مربع می‌رسد

تمام ظرفیت‌ها برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت سنجیده شده و برآورد می‌شود با اجرای کامل این طرح، سرانه جنگل از ۱۷۰۰ متر مربع به ازای هر نفر به ۱۹۰۰ متر مربع افزایش یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: امسال حدود ۲۵۰ میلیون اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تولید و بر اساس آخرین گزارش از استان‌ها، ۲۰ میلیون اصله نهال کاشته شده و تلاش‌ها روزانه ادامه دارد.

وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۵۰ میلیون اصله نهال‌های تولید شده وارد عرصه‌های مستعد ملی و خصوصی شود و بخشی دیگر از نهال‌ها برای رسیدن به شرایط لازم و رشد کافی، یک تا سه سال در نهالستان‌ها باقی بمانند و سپس به عرصه‌های تعیین شده منتقل شوند.

وی افزود: کاشت یک میلیارد درخت برای شروع کار است و نیاز کشور بیشتر از این است.

شعبانیان تاکید کرد: ما از طرح عقب نیستیم، زیرا کاشت نهال‌ها در زمان خاصی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که گودبرداری‌ها برای کاشت نهال‌ها در عرصه‌های مستعد ادامه دارد، اظهار کرد: تمام ظرفیت‌ها را برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت سنجیده‌ایم و برآورد شده با اجرای کامل این طرح، سرانه جنگل از ۱۷۰۰ متر مربع به ازای هر نفر به ۱۹۰۰ متر مربع افزایش یابد.

شعبانیان افزود: برای دستیابی به سرانه ۲۵۰۰ متر مربع جنگل به ازای هر نفر بر اساس ماده ۱۵ قانون افزایش بهره‌وری، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال باید در کشور کاشته شود.

وی یادآور شد: ۳۰ درصد از یک میلیارد اصله نهال برای احیا، بازسازی جنگل‌ها و تقویت تاج پوشش درختان جنگلی در نظر گرفته شده است.

شعبانیان با بیان این که تاج پوشش یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور کمتر از ۱۰ درصد است، تصریح کرد: به لحاظ کیفی، تاج پوشش این جنگل‌ها به ویژه در منطقه زاگرس باید به بالای ۱۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: بخشی از جنگل‌های زاگرس به دلایل مختلف از جمله وابستگی مردم به این منابع، استمرار خشکسالی‌ها و ریزگردها آسیب دیده‌اند و تعادل این جنگل‌ها به لحاظ اکولوژیکی بهم خورده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: بر اساس برآوردهای اولیه در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، برای تولید و استقرار هر نهال در عرصه ۱۰۰ هزار تومان نیاز است، اما در برآوردهای بعدی با توجه به امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، این رقم کاهش یافته و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای هر نهال پیش بینی کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اعتبارات حفاظت از جنگل‌ها در سال جاری را ۴۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد این اعتبارات تاکنون محقق شده و خبرهای خوبی در زمینه تأمین اعتبارات در راه است.

شعبانیان ادامه داد: با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی و اهمیت مزیت جنگل‌ها، توجه به منابع طبیعی باید بیشتر شود و اعتبارات برای اجرای طرح‌ها در این حوزه افزایش یابد.

وی با اذعان به این که جنگل‌های کشور با توجه به تغییرات اقلیمی وضعیت خوبی ندارند، ابراز کرد: وظیفه ما برای حفظ و نگهداری از جنگل‌های کشور بسیار سنگین است.

وی گفت: بر اساس گزارش سازمان فائو به طور میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ در جهان از بین رفته است که نشان دهنده بی توجهی به این حوزه است. یکی از دغدغه‌های کشورهای جهان، عواقب ناگوار تغییرات اقلیمی است و اگر این پدیده کنترل نشود پیامد آن برای برخی کشورها با توجه به شرایط جغرافیایی که دارند مانند ایران، شدیدتر است.

وی در همین حال بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه منابع طبیعی تاکید و اظهار کرد: با توجه با سرعت تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها باید از تکنولوژی‌های روز جهان و تکنیک‌های کاشت نهال استفاده کنیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور افزود: تاکنون ۱۶ پایگاه پایش حریق به تکنولوژی‌های روز جهان مجهز و می‌توانند هشدار دهند که کدام مناطق مستعد آتش سوزی هستند.

وی درباره طرح صدور شناسنامه الکترونیکی درختان جنگلی گفت: این طرح به صورت پایلوت در جنگل‌های استان کرمانشاه به اجرا درآمده و در مورد درختان ارزشمند به لحاظ ژنتیکی و و حفاظتی اجرا شده است. ما به دنبال قراردادهایی هستیم که این درختان دارای شناسنامه الکترونیکی شوند.

شعبانیان با تأیید این که طرح صدور شناسنامه الکترونیکی درختان جنگلی به کندی پیش می‌رود، ابراز کرد: این طرح جز اولویت‌های نخست ما نیست.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا